سازمان ملل متحد محکوم به سیاسی کاری است

 حسن هانی زاده کارشناس مسائل  سیاست خارجی با اشاره به درخواست دبیرکل سازمان ملل از بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره رفع تحریم‌های ایران و تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: برخی اقدامات شورای امنیت به نفع ایران بوده است، مانند قرارداد برجام که کشور‌های عضو موظف شدند تمامی تحریم‌های ایران را لغو کنند.

وی با تاکید بر سیاسی کاری در شورای امنیت سازمان ملل افزود: سیاسی کاری در این شورا امری پوشیده نیست و اکثر مردم دنیا از آن مطلع هستند. حضور آمریکا، انگلیس، فرانسه در بین اعضای دائم این شورا موجب شده است که اکثر قطعنامه‌های این سازمان در رابطه با ایران ضد کشورمان باشد.

هانی زاده ادامه داد: باید توجه داشت که به غیر از اعضای دائم، اعضای غیر دائم شورای امنیت، گردشی هستند و این موضوع موجب شده است که با روی کار آمدن کشور‌های همسو با ایران، قطعنامه‌های ضد ایرانی کمتر روی میز کار این شورا قرار بگیرد، ولی حضور سه کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه که در نقطه مقابل ایران قرار دارند، با توجه به دارا بودن حق وتو، در به تصویب رسیدن قطع نامه‌های ایرانی بسیار تاثیرگذار است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: آمریکا در سازمان ملل دست بالا دارد و امتیازاتی همچون اعمال نظر در مورد انتخاب دبیرکل سازمان ملل موجب شده است که اکثر اقدامات این سازمان در راستای تحقق خواست و اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.

وی افزود: با اینکه روسیه و چین ارتباط خوبی با ایران دارند و عضو دائم این شورا هستند، اما نقش این دو کشور در مقایسه با آمریکا در شورای امنیت کم رنگ‌تر است. ایران سعی دارد به وسیله برقراری تعامل سازنده با سازمان ملل متحد فشار‌های وارده از سوی کشور‌های معاند را خنثی کند.

هانی زاده گفت: اوضاع کلی ایران و هر کشور دیگری تا حدودی بستگی به اعضای غیر دائم این شورا دارد، اگر کشور‌های همسو با ایران در شورا امنیت سازمان ملل قرار بگیرند، اوضاع به سود ایران است، ولی اگر کشور‌های حاضر در این شورا تحت تاثیر آمریکا قرار داشته باشند، اوضاع برای ایران سخت می‌شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: موضوع قابل توجه، اوضاع مطلوب ایران در این شورا و سازمان ملل متحد است که خبر از نفوذ مثبت ایران در این ارگان‌ها می‌دهد. انتظار می‌رود با توجه به اینکه ایران به قرار داد پایبند بوده و عملی خلاف قرارداد نداشته است، این شورا به طور منصفانه عمل کند و حقوق ملت ایران را بپردازد.