پیش از آن‌که فرصت‌ها از دست برود، مذاکرات وین آغاز شود

 رضا ذبیحی گفت: انتخاب  اقای حسین امیرعبداللهیان از میان سایر گزینه های مطرح شده برای تصدی سمت وزارت امور خارجه، نشان از جدی بودن عزم دولت سیزدهم برای  مذاکره و توافق دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد:  دیپلماسی کم هزینه ترین و در عین حال موثرترین راه برای تامین منافع ملی در نظام بین الملل است، با این وجود باید دانست که این روش نیز به نوبه ی خود دچار مشکلات و بن بست های زیادی می شود و این هنر دیپلمات ها است که بتوانند بر این شرایط تفوق پیدا کنند و بن بست های موجود را بشکنند.  

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: تعارض منافع همیشه وجود دارد و وجود این امر در سطح بین المللی امری طبیعی است و لذا همین موضوع هر گونه توافق را دچار دشواری می‌کند، اما دیپلمات های حاذق همیشه راهی برای توافق و برون رفت از بن بست های پیش رو یافته اند.

پیش از آن‌که فرصت‌ها از دست برود، مذاکرات وین آغاز شود

ذبیحی افزود: صورت مساله این است که تحریم وجود دارد و لذا دیپلماسیِ فعال، مبتنی بر عدم توقف در این شرایط است و نگاه و رویکردش این خواهد بود که مساله های موجود را حل کند و برای آن مسائل، راه حل پیدا کند.

وی ادامه داد: بهره گیری و مشورت خواستن از تجارب دیپلمات های پیشین که با چنین شرایط دشواری روبرو بوده اند و تلاش کرده اند که از معبرهای سخت برای حصول توافق عبور نمایند، یکی از راه هایی است که می تواند دستگاه دیپلماسی در دولت جدید را در رسیدن به رویکرد حل مساله کمک نماید و لذا اهمیت این موضوع نباید نادیده گرفته شود.

ذبیحی خاطرنشان کرد : بنابراین همانطورکه وزیر خارجه پیشین دکتر ظریف نیز تاکید کرده است در شرایط فعلی همه باید به وزیر خارجه جدید و دستگاه دیپلماسی کمک کنند تا آنها در نهایت بتوانند ضمن تحقق منافع ملی، زمینه از میان بردن تروریسم اقتصادی را فراهم آورند.  

این پژوهشگر روابط بین الملل افزود: شش دور مذاکره در چند ماه اخیر اگر چه منجر به دست یافتن به نتیجه نهایی نشد، با این وجود ماحصلی داشته است که می تواند به عنوان یک اندوخته مناسب بدان نگریست و با اتکا به آن، سایر گام ها را برای حل نهایی مساله دنبال کرد.

ذبیحی افزود: باید توجه داشت که به نتیجه نرسیدن مذاکرات، تنها این بازخورد را ندارد که یکسری فرصت از دست خواهد رفت، بلکه پیامد مهم دیگر آن این است که همزمان یکسری تهدید بوجود خواهد آمد و البته این مختص یک طرف مذاکرات نیست و لذا همه طرف ها لازم است تلاش ها به منظور یافتن راه حل را بطور جدی دنبال کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اهمیت به عنصر زمان موضوع دیگری است که توجه به آن ضروری است. چرا که از دست دادن زمان، ممکن است چالش های جدیدی را برای حصول توافق ایجاد کند و لذا قبل از اینکه فرصت از دست برود و چالش های جدید ایجاد شود، لازم است مذاکرات مجددا آغاز شده تا زودتر به نقطه سرانجام خود برسد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در مواضع رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جدید، هر دو بر ضرورت انجام مذاکره تاکید شده است و حتی رئیس جمهور نیز عنوان داشته که از هر گونه طرحی به منظور رفع تحریم های ظالمانه استقبال می کند. بنابراین این وظیفه دستگاه دیپلماسی است که کلیه احتمالات در این را مورد بررسی قرار داده و نظرات صاحبنظران را جویا شود.     

ذبیحی در پایان خاطر نشان کرد: در واقع برای رفع تحریم ها و از میان رفتن تروریسم اقتصادی، یا راه حلی وجود دارد و یا راه حلی باید ایجاد شود و لذا نیاز است که دستگاه دیپلماسی در این راستا تلاش وافری را مبتنی بر دیپلماسی چند جانبه به منظور بررسی کلیه های گزینه های موجود انجام دهد.