کابینه طالبان کاملا انحصاری است

  پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل خاورمیانه درباره دعوت ایران به جلسه معرفی کابینه طالبان در افغانستان گفت: واقعیت امر آن است که کابینه طالبان چه از لحاظ ایدئولوژیک و چه از لحاظ قومی کاملا انحصاری است.

وی اظهار کرد: طالبان در کابینه دولت افغانستان هیچ یک از جریانات دیگر موجود در این کشور را دخیل نکرده و واقعا به صورت کاملا انحصاری دست به چینش ترکیب دولت جدید زده است، در حالی که توقع می‌رفت در این کشور یک دولت ملی روی کار بیاید.

کارشناس مسائل خاورمیانه درباره پیامد این تصمیم در افغانستان گفت: در حال حاضر افغانستان به دو جبهه تقسیم شده است، یکی حاکمیت طالبان و دیگری جمعیت قومی و مذهبی‌ای که در دولت جدید اصلا منافعشان دیده نشده، اما اینجا محلی است که کشور‌ها باید بین حاکمیت و جریان مردمی افغانستان دست به انتخاب بزنند.

کابینه طالبان کاملا انحصاری است

وی توضیح داد: کشور‌های همسایه افغانستان از جمله ایران یا باید در جلسه شرکت و از کابینه طالبان حمایت کنند و یا با تحت فشار قرار دادن طالبان آن‌ها را به تشکیل یک دولت ملی ترغیب نمایند. در این فضا به نظر می‌رسد ایران موقعیت دشوارتری نسبت به سایر مدعوین جلسه دارد.

ملازهی ادامه داد: مسائلی همچون حوزه تمدنی و فرهنگی ایران که با افغانستان پیوندی ناگسستنی دارد، از سوی دیگر مرز مشترک بین این دوکشور که بالای ۹۰۰ کیلومتر می‌باشد و این مسائل باعث شده تا تحولات افغانستان خیلی به ایران نزدیک باشد، کار ایران را بسیار دشوار کرده است.

وی افزود: ایران باید تکلیف خودش را روشن کند که طرف طالبان می‌ایستد و از شعار‌های ایدئولوژیکش عبور می‌کند یا که تلاش خودش را به‌کار می‌برد تا حداقل توازنی بین مذاهب و قومیت‌های افغان در کابینه دولت ایجاد شود و دولتی ملی روی کار بیاید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: نیاز فوری و حیاتی ایران آن است که یکی از ارگان‌ها برای مثال وزارت امور خارجه یا شورای عالی امنیت ملی و یا هر ارگان دیگر بر سر این موضوع تصمیم گیری نماید و البته تصمیم گرفته شده، فصل الخطاب باشد و در کشور بر سر این موضوع چند حرفی به وجود نیاید.

انتهای پیام/