استقبال آلمان از گفتگو‌های ایران و آژانس

 ماریا آدِبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان با حضور در نشستی خبری، از استقبال برلین درباره گفتگو‌های صورت گرفته میان ایران و آژانس انرژی اتمی خبر داد و گفت: گفتگو‌ها میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نخستین گام مثبت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه آلمان انتظار دارد تا آژانس دوربین‌ها را در تاسیسات مد نظر چک و کارت حافظه آن‌ها را تعویض کند، گفت: از این طریق امکان اطلاعات مستمر فراهم خواهد شد.

ماریا آدِبار ادامه داد: امیدواریم رایزنی‌های گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با دولت ایران پیشرفت‌هایی را به دنبال داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان ادامه داد: گروسی گزارشی را درباره سفر خود به ایران به آژانس حکام انرژی اتمی ارائه خواهد داد.

استقبال آلمان از گفتگو‌های ایران و آژانس

وی ادامه داد: پس از آن بسیار راحت‌تر و روشن‌تر می‌توان گفت که روند پیگیری امور به چه شکل خواهد بود و از سوی دیگر نیز امیدواریم ایران هرچه سریع‌تر به میز مذاکرات وین بازگردد.

ماریا آدِبار با تاکید بر اینکه بازگشت ایران به برجام سودمند خواهد بود، گفت: همه طرف‌های برجام اشتراک بر این موضوع اتفاق نظر دارند که توافق میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی رویه خوبی بوده است که می‌تواند در وین نیز پیگیری شود.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از دیدار با مقامات کشورمان و امضای توافق با آنان اعلام کرد توافق با تهران امکان نظارت منظم بر برنامه (هسته‌ای) ایران را فراهم می‌کند.

او در ادامه افزود: لازم است با دولت ایران برای بحث درمورد مسائل مهم به گفت‌وگو بنشینیم چراکه ما به کار دیپلماتیک بیشتری در پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیاز داریم با این حال توافق امروز ما با ایران طولانی‌مدت نیست و نمی‌توانیم مدت آن را تعیین کنیم.

گروسی اضافه کرد: توافق امروز ما با ایران مسیر را برای تلاش‌های دیپلماتیک باز می‌کند. ما تمام تأسیسات ایران را بازرسی خواهیم کرد و همه تجهیزات نظارتی آسیب دیده را جایگزین می‌کنیم، آژانس از همه امکانات فنی برای به دست آوردن اطلاعات نظارتی بر تأسیسات ایران برخوردار است.

گروسی در پایان نیز اعلام کرد بازهم به تهران باز خواهد گشت تا درمورد مسائل مربوط به ذرات اورانیوم با مسئولان کشورمان صحبت کند.

وی همچنین در نخستین روز کاری نشست شورای حکام بیانیه مقدماتی را در باره محور‌های این نشست پنج روزه قرائت کرد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه حکام آژانس اعلام کرد «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران هفته آینده به وین، پایتخت اتریش و مقر این آژانس سفر خواهد کرد.

گروسی در ادامه افزود: با رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران در سفرش به وین گفتگو خواهیم کرد، وظیفه من به عنوان دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفتگو با ایران است و ما به گفتگوی روشن با دولت جدید ایران نیاز داریم چراکه آن‌ها نظرات محکمی در خصوص برنامه هسته‌ای خود دارند.

گروسی اضافه کرد: مجموعه‌ای از دستگاه‌های نظارتی بر برنامه‌ی هسته‌ای ایران همچنان فعال است و من به ایرانی‌ها گفتم باید دوربین‌های نظارتی بازرسی بشوند تا از صحت اطلاعات آن‌ها اطمینان حاصل کنیم، بااین حال من هیچ وعده‌ای از ایران نگرفته‎ام.

وی ضمن تکرار ادعاهای خود گفت: ایران هنوز توضیحات لازم درباره وجود ذرات مواد اتمی در هیچکدام از این سه مکان را که آژانس به آن‌ها دسترسی تکمیلی داشته، ارائه نداده است. همچنین ایران به سوالات آژانس درباره مکان اعلام‌نشده دیگر پاسخ نداده و درباره مکان فعلی اورانیوم طبیعی به‌شکل دیسک فلزی هم شفاف‌سازی نکرده است.

وی بر لزوم شفاف‌سازی ایران و حل فوری این مسائل از طریق ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ به سوالات آژانس تاکید کرد.

ژائو لیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در سخنانی از توافق میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرد و  در پاسخ به این پرسش تلویزیون چین که مبنی بر اینکه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، میدرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی روز ۱۲ سپتامبر با همدیگر گفتگو کردند و بیانیه‌ای مشترک در این زمینه حاصل شد، گفت: چین از اجماع حاصل شده از سوی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که از طریق گفتگو و همکاری بر سر پادمان و نظارت بر توافق هسته‌ای به دست آمد، استقبال می‌کند و امیدوار است که دو طرف به سرعت ارتباطات خود را ادامه دهند و مسائل مربوط به تعلیق را به شکلی درست حل کنند. ما از طرف‌های ذی ربط می‌خواهیم تا نقشی سازنده در این خصوص ایفا کنند.