حزب الله با واردات سوخت، چگونه معادلات سیاسی بیروت را تغییر داد؟

  «میشل عون» رئیس‌ جمهور لبنان دوشنبه هفته جاری پس از دیدار با «نجیب میقاتی» مأمور تشکیل کابینه این کشور در بیروت و با حضور «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور فرمان تشکیل دولت جدید را امضا کرد. «نجیب میقاتی» در این دیدار فهرستی متشکل از ۲۴ وزیر را تقدیم میشل عون کرد و رئیس جمهور لبنان نیز اعضای کابینه دولت هفتاد و هفتم این کشور را تایید کرد.

میقاتی در سخنانی پس از اعلام تشکیل دولت تصریح کرد: ما در شرایط استثنایی و سختی قرار داریم و باید با یکدیگر همبستگی داشته باشیم. تیم ما متشکل از متخصصان است و با جدیت تمام کار خواهیم کرد. همچنین بر برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر تاکید داریم.

وی افزود: ما طرفدار کل ملت هستیم و به عنوان جناحی خاص طبقه‌بندی نشده‌ایم و به سند توافق ملی پایبند خواهیم بود. امیدوارم بتوانیم از فروپاشی لبنان جلوگیری کنیم. دولت به نفع لبنان کار خواهد کرد و ما به خاطر کشورمان با همه به جز اسرائیل تعامل می‌کنیم.

سوریه، دروازه لبنان به منطقه عربی و جهان

در این راستا، «غسان ملحم» استاد و پژوهشگر دانشگاه در لبنان به تبیین دورنمایی از وضعیت داخلی لبنان پرداخت و گفت: لبنان ناگزیر بود که به گزینه های دیگر و جایگزینی که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله بر آن تأکید کرد، بیندیشد و آن حرکت به سمت شرق بود؛ بدون آنکه این به مفهوم قطع روابط و تماس با غربی باشد که برخی از لبنانی ها بر آن اصرار دارند.

وی افزود: لبنان دریافت که باید به گزینه های دیگری که موفقیت آمیزتر و مفیدتر است، روی بیاورد و به طور قطع هماهنگی و همکاری با دوستان و برادران و متحدان ایرانی یکی از این گزینه ها بود. ایران یک شریک راهبردی و کشور برادر و دوست حقیقی برای لبنان است که در تنگاهای بسیاری کنار آن ایستاده است. همچنین ما باید به تقویت همکاری ها با روسیه و چین بپردازیم و یاد بگیریم که چگونه تحریم ها را خنثی کنیم و از سیاست محاصره و فشار غرب و بلکه کشورهای عربی رهایی یابیم.

غسان ملحم تصریح کرد: همچنین ما باید روابط خودمان با سوریه را عادی و تقویت کنیم و روابط بیروت و دمشق به حالت عادی خود بازگردد؛ زیرا تنها دروازه لبنان به سمت منطقه عربی و جهان است. به طور کلی ما باید برخی سیاست های اشتباه مراحل گذشته را پشت سر بگذاریم و در سیاست های خود تجدید نظر کنیم که این در حال حاضر وظیفه دولت جدید است که البته کار آسانی نیست و باید به صورت کارشناسی و همبستگی داخلی انجام شود.

حزب الله با واردات سوخت، چگونه معادلات سیاسی بیروت را تغییر داد؟

دولت جدید، باید یک چشم انداز راهبردی و ملی متفاوت را طراحی کند

این استاد و پژوهشگر دانشگاه در ارتباط با تشکیل دولت جدید لبنان به نخست وزیری نجیب میقاتی افزود: تشکیل دولت در مرحله کنونی لبنان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا لبنان با وضعیت بدی از جمیع جهات به ویژه مسائل مربوط به معیشت و زندگی معمول مردم روبه روست.

وی گفت: به نظر من تشکیل و وجود دولت به عنوان مهمترین نهاد مرجع و قانونی برای اداره کشور و به تبع آن اداره بحران موجود، تنها کلید حل مشکلات است، البته تحقق این مهم به تلاش و وقت زیادی نیاز دارد تا زمینه سازی اصلاحات و مذاکرات سیاسی برای دستیابی به کمک های بین المللی فراهم شود. به نظر من حل مشکلات فقط به این نیست که سیاست های سنتی خودمان و استقراض از صندوق بین المللی پول که باعث افزایش بدهی های لبنان می شود را دنبال کنیم، بلکه باید یک چشم انداز راهبردی و ملی متفاوت را طراحی کنیم و سیاست درخواست کمک و استقراض باید در بطن این چشم انداز باشد نه همه آنچه باید انجام دهیم. به تعبیری باید از یک اقتصاد مصرفی به سمت اقتصاد تولیدمحور حرکت کنیم و به بخش تولید توجه ویژهای داشته باشیم.

 استاد علوم سیاسی لبنان در ارتباط با واردات سوخت ایران از سوی حزب الله و تأثیر آن بر معادلات سیاسی این کشور گفت: تأمین مشتقات نفتی وظیفه حزب الله نیست، اما این جنبش برای کاهش بحران و مشکلات مردم وارد عمل شد و همانطور که سید حسن نصرالله وعده داده بود، این مهم محقق شد.

وی افزود: از تأثیرات مثبت این اقدام این است که رقابت دیگران برای واردات سوخت را بالا می برد و احتکار را درهم می شکند. واردات سوخت از ایران، آمریکا، غرب و جامعه بین الملل را به تحرک واداشت و درهای گفتگوهای بین المللی را برای لبنان باز کرد. همه اینها اگر پایداری مقاومت و متحدان آن در منطقه نبود، محقق نمی شد.

غسان ملحم تاکید کرد: همیشه مواضع و اظهارات سید حسن نصرالله شجاعانه و تاثیرگذار بوده و توانسته ابتکار عمل را دست گیرد. ایشان همواره در زمان مناسب تصمیم مناسب را اتخاذ کرده است و چارچوب مناسبی را هم برای اجرای آن تصمیم پیش بینی می کند و این بار نیز تصمیم به جا و به موقع او لبنان را از اتاق شیشه ای دیکته های غربی و آمریکایی خارج کرد؛ باید بگویم که حزب الله و مقاومت در لبنان اکنون از گام اول به گام دوم منتقل شده است؛ همان چیزی که حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر بر آن تأکید کرده و اعلام کرد وارد گام دوم انقلاب شده ایم.

استاد و پژوهشگر دانشگاه در لبنان تصریح کرد که مقاومت همانطور که در گذشته معادله را مقابل دشمن صهیونیستی تغییر دارد و از گام اول دفاع در برابر دشمن صهیونیستی به گام مقابله و بازدارندگی آن منتقل شد، اکنون نیز از گام اول مقابله با طرح های استعماری و سیاست های تحریمی آمریکا به گام دوم یعنی مبارزه برای بازسازی اقتصاد ملی با هدف درهم شکستن محاصره و احتکارها منتقل شده است. مبتنی بر تحلیل و علم سیاست، ما اکنون مرحله بسیار مهمی را سپری می کنیم و تصمیماتی مانند واردات سوخت به این شکل، هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ نحوه اجرا بسیار بسیار اهمیت دارد.