عضویت ایران در شانگهای دستمان را در مذاکرات احیای برجام باز می‌کند

 امید رحیمی کارشناس مسائل آسیای میانه درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای ، گفت: اکنون ایران عضو دائم سازمان همکاری شانگهای نشده، بلکه فرآیند عضویت ایران در شانگهای آغاز شده که ملاحظات خاصی را می‌طلبد، یعنی اینکه کار ایران با شانگهای تمام نشده و همچنان مسائل زیادی وجود دارد که هم برای ایران هم برای کشور‌های عضو شانگهای حائز اهمیت است.

وی افزود: همین آغاز فرآیند عضویت ایران و موافقت تمام کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای خود یک دستاورد بزرگی محسوب می‌شود که ابعاد، پیامد‌ها و منافع بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

عضویت ایران در شانگهای دستمان را در مذاکرات احیای برجام باز می‌کند

عضویت ایران در شانگهای برای ادامه مذاکرات ایران در وین دست ما را باز می‌کند

کارشناس مسائل آسیای میانه با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین دستاورد عضویت ایران در شانگهای در حوزه سیاسی است، تاکید کرد: عضویت ایران در شانگهای می‌تواند در آینده مذاکره ایران و کشور‌های ۵+۱ برای بحث احیاء برجام در وین دست ما را باز کند و جایگاه ارتقای یافته‌ای را برای ایران رقم بزند و با این عضویت، ایران همگرایی سیاسی نزدیک تری با چین و  روسیه خواهد داشت و می‌تواند یک فرایند چانه زنی بهتری را در مذاکرات احیاء برجام رقم بزند.

رحیمی با اشاره به مزایای امنیتی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: در موضوع افغانستان که اولویت اول کشور‌های عضو سازمان شانگهای است بستر بسیار مساعدی به وجود می‌آید، همانطور که آقای رئیسی سخنرانی خوبی در این زمینه داشته اند و پیشنهادات خوبی را برای میانجی گری و میزبانی ایران از مذاکرات صلح برای تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان ارائه دادند، دست ایران را بازتر می‌کند. آمریکا تا پیش از این تلاش کرده بود که ایران در تمام چارچوب‌های سیاسی برای مسئله افغانستان حذف شود، اما اینجا حضور کشور‌های عضو شانگهای که هم پاکستان و هند  و هم کشور‌های آسیای مرکزی و هم چین و روسیه را در بر دارد، می‌تواند یک جایگاه ارتقای یافته‌ای به ایران دهد.

عضویت ایران در شانگهای منافع زیادی برای این سازمان هم دارد

کارشناس مسائل آسیای میانه تاکید کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای منافع زیادی هم برای این سازمان دارد. شانگهای از طریق سه کشور ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان در آسیای مرکز و خود چین از طریق همسایگی با افغانستان ابتکاراتی را شروع کرده بودند، ولی نمی توانند بدون در نظر گرفتن نقش ایران تحرک خاصی را در حوزه سیاسی افغانستان و برای آینده این کشور صورت دهند و حضور ایران یک وزن مناسبی به شانگهای می‌دهد.

وی با اشاره به بُعد اقتصادی عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: هم آقای رئیسی رئیس جمهور کشورمان و هم آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره ابعاد اقتصادی عضویت ایران در شانگهای تاکید کردند، لذا آغاز فرایند عضویت هم می‌تواند حائز اهمیت باشد. شانگهای اساسا یک سازمان اقتصادی نیست، اما ابعاد اقتصاد سیاسی را در بر می‌گیرد، لذا در بحث تحریم‌ها و موضوعات مربوط به همکاری‌های اقتصادی از منظر اقتصاد سیاسی حضور ایران در شانگهای طبیعتا منافعی در بر خواهد داشت، اما اینکه فکر کنیم مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا تعرفه‌های گمرکی یا مزایای اقتصادی دارد، شانگهای مزایایی به این شکل ندارد، اما از منظر کلان و در حوزه اقتصاد سیاسی منافع بسیار ارزشمندی دارد که می‌تواند این‌ها را تسهیل و تسریع کند.

 گفتنی است؛ در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان آغاز شده و کشورمان از این پس به عنوان عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای با کشور‌های عضو همکاری و تعامل خواهد داشت.