خزعلی: زنان سرپرست خانوار را بیمه خواهیم کرد

انسیه خزعلی ، معاون زنان و خانواده رئیس جمهور در اولین نشست خبری این معاونت با اصحاب رسانه در تشریح اجرای قانون ازدواج گفت: یکی از مسائل مهم در جامعه، کاهش ازدواج است که باید به دنبال تسهیل و تهیه راهکار‌هایی برای هموار کردن مادی و معنوی آن باشیم.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: قانون‌هایی که برای تسهیل ازدواج داریم کم نیست، ولی در اجرای آن سستی‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را با دستورات رئیس جمهور اجرایی کنیم.

خزعلی افزود: معاونت زنان ریاست جمهوری ستادی است و قدرت اجرایی ندارد و بیشتر فعالیت نظارتی دارد. باید مشکلات استان‌ها بررسی شود و در هر استان برنامه ریزی‌های متناسب صورت بگیرد.

خزعلی: زنان سرپرست خانوار را بیمه خواهیم کرد

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور عنوان کرد: دنبال آن هستیم که مشکلات زنان را در زمینه‌های مختلف حل کنیم و وضعیت زنان را از نظر کیفی و سبک زندگی ارتقاء دهیم که به وسیله آموزش می‌توانیم این اهداف را پیش ببریم.

وی گفت: رفع محرومیت‌های اقتصادی و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد به همراه آموزش می‌تواند زمینه را برای شکوفایی استعداد‌ها هموار کند.

خزعلی در ادامه گفت: کرونا چالشی بود که به فرصت تبدیل شد؛ دورکاری باید در ادارات جدی گرفته شود و به خواست خانم‌ها در این موضوع احترام گذاشته شود تا خانم‌ها بتوانند در کنار کار، رسیدگی به خانواده را هم داشته باشند که این موضوع می‌تواند در زمینه مادی و معنوی برای خانواده‌ها به صرفه باشد.

وی تصریح کرد: ورزش بانوان را در بخش قهرمانی و همگانی تقویت خواهیم کرد؛ استعداد‌های خوبی داریم که باید روی آن‌ها کار شود تا نشان بدهیم زن مسلمان می‌تواند در عرصه‌های بین المللی موفق ظاهر شود و به قهرمانی برسد؛ کشور‌های مسلمان از ما این توقع را دارند که در این زمینه الگو سازی کنیم.

معاون زنان رئیس جمهور گفت: به دنبال این هستیم که امکانات ورزش همگانی زنان در شهرستان‌ها افزایش پیدا کند و این موضوع ترویج شود تا زنان هم از نظر جسمی و هم از نظر فرهنگی از امکانات این محیط‌ها استفاده کنند.

سیاست ربطی به زن ندارد

خزعلی در تشریح سیاست‌های جمعیتی گفت: سیاست ربطی به زن ندارد و باید برای تنظیم سیاست‌های جمعیتی، هر دو جنسیت را مدنظر قرار دهیم؛ جمعیت یکی از مسائل مهم است و زنان نقش محوری در این موضوع ایفا می‌کند.

وی همچنین گفت: موضوع باروری زنان موضوع مهمی است که باید برای آن تدابیر ویژه در نظر گرفته و ترغیب به فرزند آوری در جامعه انجام شود.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان حمایت این معوینت از زنان سرپرست خانوار گفت: زنان سرپرست خانوار قاعده حکومت هستند و برای آن‌ها دغدغه داریم؛ به دنبال بیمه کردن زنان سرپرست خانوار هستیم و امیدوارم بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: باید فرهنگ سازی شود که نگاه جامعه به زنان سرپرست خانوار تغییر کند.

خزعلی در ادامه عنوان کرد: دو آسیب مهم در معوینت را شاهد هستیم؛ یکی بحث نگاه تشریفاتی به زنان است که باید به صورت جدی پیگیری انجام شود.

وی افزود: موضوع دیگر سیاست زدگی است که در مقابله با آن سعی داریم با گروه‌های مختلف جلسه بگذاریم تا دغدغه همگانی را در این موضوع دریافت کنیم و بتوانیم آن‌ها را بهتر حل کنیم.

معاون زنان رئیس جمهور در تکمیل برنامه‌های نیمه کاره دولت قبل گفت: از تجربه‌های قبلی‌ها استفاده می‌کنیم و اگر جایی نیاز به تغییر بود آن را انجام می‌دهیم؛ امیدوارم فراکسیون زنان مجلس هم در این زمینه همراه ما باشد تا بتوانیم لایحه خشونت علیه زنان را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به برنامه‌های معوینت برای زنان بی سرپرست عنوان کرد: برنامه‌هایی که برای زنان سرپرست خانوار در نظر داریم، برای این گروه از خانم‌ها هم مورد استفاده خواهیم کرد.

خزعلی تصریح کرد: هر نوع خشونت علیه زنان در هر قالب و نوعی باید مورد توجه قرار بگیرد و مورد قبول نیست؛ جلوگیری از این اتفاقا نیازمند فرهنگ سازی است و نیاز است که ما برنامه ریزی مناسب برای کار فرهنگی و در کنار آن کار اجرایی در نظر داشته باشیم.

شرط سنی ملاک کودک همسری نیست

معاون زنان رئیس جمهور با اشاره به هجمه برخی رسانه‌ها نسبت به ازدواج وی در ۱۶ سالگی عنوان کرد: من در ۱۶ سالگی از پختگی لازم برخوردار بودم و در آن دوره رشد فکری کافی برای این موضوع را داشتم؛ شرط سنی ملاک کودک همسری نیست و باید مسائلی مانند بلوغ فکری و اجتماعی را هم در نظر بگیریم.

وی همچنین گفت: ما با زندگی که همه جوانب در آن سنجیده شده و ارزش‌ها در آن در نظر گرفته شده باشد می‌توانیم الگو و تمدن ساز باشیم و باید در حوزه سبک زندگی فرهنگ سازی‌های لازم را انجام دهیم.

خزعلی در ادامه گفت: یکی از اولویت‌های ما حقوق زنان و فرزندان در خانواده است و به سمت تحقق عدالت فراگیر در جامعه هستیم که امیدوارم قوه قضاییه در این زمینه ما را همراهی کند؛ ما سعی می‌کنیم در این زمینه از دستگاه‌های دیگر هم کمک بگیریم.

وی عنوان کرد: اینکه هر کسی در جای خود قرار بگیرد و زنان با توجه به جنسیت خود در شرایط برابر در جامعه قرار بگیرند به عدالت نزدیک می‌شویم.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: باید در همه اقشار و زنان مسئولیت داشته باشیم، ما در مقابل همه حتی مردان در خانواده مسئول هستیم و باید جلوی ظلم را بگیریم که این کار توسط قانون و فرهنگ مطرح می‌شود؛ عدالت فراگیر یعنی فرزندان خانواده نباید در معرض ظلم قرار بگیرند و از هر موضوعی که باعث آسیب به آن‌ها می‌شود مصون باشند.

خزعلی با اشاره به نقش زنان در دفاع مقدس گفت: زنان در آن دوره زمانی نقش به یاد ماندنی از خود ایفا کردند که آثار برخی حرکات آنها را می‌توانیم امروز شاهد باشیم؛ باید زنان را با فرهنگ مقاومت و ایستادگی و دور شدن از بیگانه آشنا کنیم؛ مقاومت را منحصر به زمان جنگ نمی دانم و باید ابعاد مختلف آن را در نظر داشته باشیم.

او افزود: خانم‌ها باید با آرامش کار کنند و هر چیزی که آرامش آنها را به هم بریزد را حذف کرد؛ مثلا حذف مهدکودک‌ها از محل‌های کار لطمه زیادی به کار کردن خانم ها زد.

معاون زنان رئیس جمهور با اشاره به برنامه های این معاونت در زمینه علمی مطرح کرد: برنامه هایی در حوزه های آموزشی و پژوهشی برای زنان داریم که به زودی اطلاع رسانه های آن انجام خواهد شد.

خزعلی درباره اخراج آتنا فرقدانی از دانشگاه الزهرا گفت: از رسانه ها خواهش می‌کنم هر موضوعی را به سادگی مطرح و منتشر نکنند؛ پس از پیگیری هایی که درباره این موضوع داشتیم متوجه شدیم که او درگیر فرقه های فرعی شده بود و به زندان رفته است ولی از خانواده او خواستیم با توجه به معدل بالای او در مقطع ارشد این دانشگاه ادامه تحصیل دهد؛ او برای مقطع ارشد ثبت نام نکرد و بعد آن عکس معروف را در فضای مجازی منتشر کرد.

وی افزود: مدارکی وجود دارد که او هنوز برای مقطع ارشد ثبت نام نکرده است، خود او هم مدرکی دال بر اخراجش از دانشگاه ندارد.

معاون زنان رئیس جمهور با اشاره به یکی از افراد اخراج شده از دانشگاه الزهرا گفت: او در سال ۸۸ محل کار خود را ترک کرد و من سال ۹۱ رییس دانشگاه شدم، اگر کسی ۳ سال محل کار خود را ترک کند، اخراج خواهد شد.

خزعلی با اشاره به برنامه‌های تخصصی این معاونت گفت: کارگروه‌هایی را تشکیل می‌دهیم و کار‌ها را به صورت تخصصی پیش می‌بریم و نتایج را اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های برادرش عنوان کرد: برادر من صحبت‌های دروغی را مطرح کرده و دادگاه هم او را به عنوان نشر اکاذیب مطرح کرده است؛ او نتوانست صحبت‌های خود را ثابت کند، چون اساسا حرف‌هایش دروغ بود.

خزعلی گفت: اگر با برادر من حرفی دارد بیاید و با سند صحبت کند؛ به گفته پدرم، حقوقی که او از بیت المال و اشخاص ضایع کرده و موضوعات عقیدتی مطرح شده، باعث شد که پدرم او را در منزل خود راه ندهد؛ اگر برادرم سندی دال بر صحیح بودن حرف‌های خود دارد ارائه کند؛ امیدوارم برادرم توبه کند و آبرو‌ها و اموال از دست رفته را باز گرداند.

حذف غربالگری را به صورت جدی دنبال می‌کنیم

معاون زنان رئیس جمهور همچنین گفت: کارگروه‌های تخصصی تشکیل می‌دهیم و موضوع حذف غربالگری را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و در جلسات آینده به صورت تخصصی موضوعاتی مانند غربالگری، کودک همسری و به موضوعاتی از این قبیل می‌پردازیم و اطلاع رسانی‌های آن انجام خواهد شد.

خزعلی در پایان افزود: موضوعی که باید در نظر داشته باشیم، صحبت‌های مطرح شده را باید با ارائه سند و مدرک قبول کنیم؛ ممکن است در برخی مقاطع و اتفاقات، مواردی اتفاق رخ دهد که شاید خاص یک مورد باشد، ولی نمی‌توان آن را به کل تعمیم داد و سریع منتشر کرد.