تاکید اتحادیه اروپا بر آغاز مجدد مذاکرات برجام

  جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر به نیویورک و ملاقات با دیپلمات‌های ارشد کشور‌های مختلف یادداشتی را منتشر و در آن به نتایج این دیدار‌ها که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفته بود، پرداخت.

در قسمتی از یادداشت وی که در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده است، بورل به موضوع برجام اشاره و بر آغاز مجدد مذاکرات تاکید داشته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این راستا ضمن تکرار تمایل این اتحادیه برای آغاز فوری مذاکرات برجام، تاکید کرده است که؛ فاصله موجود میان ایران و آمریکا باید کاهش پیدا کند.

تاکید اتحادیه اروپا بر آغاز مجدد مذاکرات برجام

وی با اشاره به توقف مذاکرات وین نوشته است که، امیدوار بودم در جریان سفر به نیویورک جلسه‌ای را تحت عنوان هماهنگ کننده برجام در سطح وزرای کشور‌های عضو این توافق برگزار کند که متاسفانه این تشکیل این جلسه میسر نشد.

بورل با بیان اینکه جلسات نسبتا طولانی با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران داشته است، افزود: از جمله دستاورد‌های مهم این جلسه دریافت تائیدیه از سوی وزیر امور خارجه ایران بمنظور بازگشت به مذاکرات وین بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه درست است وزیر امور خارجه جدید ایران کمتر از یک ماه است که کار خود را آغاز کرده است، مدعی شد: با این وجود باید هرچه سریعتر نسبت به آغاز مجدد مذاکرات وین اقدام و تمامی جوانب توافق هسته‌ای احیا شود.

وی ادامه داد: این امر به این معناست که علاوه بر بازگشت آمریکا به برجام، در ازای پایبندی ایران به این توافق تحریم‌های موجود، رفع شود.

بورل تاکید کرد: توالی احیای برجام مهم‌ترین بخش کار محسوب می‌شود و هر دو طرف؛ ایران و آمریکا بی تاب هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که اوضاع منطقه کاملا آشفته است و با توجه به موضوع افغانستان و تسلط طالبان باید برای دستیابی به نتایج مطلوب در تلاش باشیم.

طی روزهای اخیر، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شده بود که هیچ نشانه‌ ای از آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات وین به منظور احیای توافق برجام دیده نمی‌شود.

او در بخشی سخنانش با بیان آنکه تاکنون هیچ نشانه مثبتی از آنکه ایران آماده بازگشت به مذاکرات برجام باشد مشاهده نشده است، افزود: «ما تعامل مستقیم با مقام‌‎های ایرانی نداریم بنابراین ارزیابی دقیق درباره خوش‌بین یا بدبین بودن به رفتار آن‌ها برای ما مشکل است.»

بنابر ادعای این مقام آمریکایی «تاکنون هیچ اقدامی که به خوش‌بینی آمریکا منجر شود، از سوی ایران مشاهده نشده است.»

پس از آن نیز، شبکه خبری المیادین به نقل از یک مقام ارشد ایرانی در نیویورک از شروع مجدد مذاکرات برجامی ظرف چند هفته آینده خبر داد.

این مقام ایرانی که نامش فاش نشده اظهار داشت که ممکن است به زودی -شاید ظرف چند روز یا چند هفته آینده- بازگشت به مذاکرات وین ازسر گرفته شود.

او در ادامه افزود: «ما در مورد تمایل بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای تردید داریم و منتظر اقدامات دولت بایدن در رابطه با لغو تحریم‌ها و آزادسازی بودجه ایران هستیم.»

این مقام ارشد ایرانی تأکید کرد: «ما آینده خود را به توافق هسته‌ای گره نخواهیم زد و تا ابد منتظر نخواهیم ماند.»