در برجام وارد بازی یکطرفه نمی شویم/ توپ در زمین غربی ها است

محمود عباس زاده مشکینی در گفتگو با افکارنیوز با اشاره به اخباری مبنی بر انتقال پرونده هسته‌ای از وزارت امور خارجه به شورای عالی امنیت ملی گفت: وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی در موضوعات مربوط به پرونده هسته‌ای وظایف خود را انجام می‌دهند.

وی با بیان این که شورای عالی امنیت ملی نهادی است که در موضوعات امنیتی بالاترین اختیارات و وظایف را بر عهده دارد، ادامه داد: بنابراین در زمینه پرونده هسته‌ای وزارت امور خارجه وظیفه خود را دارد و شورای عالی امنیت ملی هم تکالیف خود را انجام می‌دهد.

عباس زاده مشکینی تاکید کرد: هدایت، تعیین راهبرد‌ها و تصمیم گیری‌ها در زمینه پرونده هسته‌ای طبیعتاً در شورای عالی امنیت ملی آن هم با نظارت و هدایت مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد لذا این مشخص است که در نظام سیاسی ما نهاد‌ها چه وظایفی دارند بنابراین وزارت امور خارجه مجری آن راهبرد‌ها قلمداد می‌شود.

در برجام وارد بازی یکطرفه نمی شویم/ توپ در زمین غربی ها است

این نماینده مجلس با بیان این که این مسئله در همه کشور‌ها بدین نحو است اظهار داشت: وزارت امور خارجه در اغلب کشورها و حتی کشور‌های پیشرفته دنیا مجری سیاست‌های کلی و راهبردی در حوزه سیاست خارجی است بنابراین اینکه گفته شود پرونده هسته‌ای قرار است از وزارت امور خارجه به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود جواب خیر است چرا که به بخشی از پرونده هسته‌ای در وزارت امور خارجه و بخشی هم در شورای امنیت ملی پرداخته می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین انتقال پرونده هسته‌ای از وزارت امور خارجه به شعام اصلاً موضوعیتی ندارد و هر نهادی وظیفه خاص خود را انجام می‌دهد.

عباس زاده مشکینی با بیان این که عمده سیاست‌های راهبردی در شورای عالی امنیت ملی تبیین می‌شود گفت: راهبرد‌ها معمولاً در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود البته ممکن است زمانی گفته شود پرونده‌ای به شورای عالی ملی جهت بررسی ارسال شود، اما این جور نیست که نهاد دیگری در این بخش خلع ید شود.

وی با بیان این که هر موضوع مرتبط به امنیت ملی در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شود گفت: این که گفته شود پرونده هسته‌ای از وزارت امور خارجه به شعام رفته اصلاً موضوعیتی ندارد و البته این موضوع همیشه مطرح بوده و در آینده و گذشته هم همین طور بوده است.

عباس زاده مشکینی در ادامه با اشاره به تدوین گزارش‌های تازه برجامی از سوی کمیسیون امنیت ملی بیان داشت: فعلاً توپ در زمین غربی‌ها است و ما در مذاکرات وین حرف‌های خودمان را زده ایم.

این نماینده مجلس با بیان این که غربی‌ها نه تنها تحریم‌ها را لغو نکرده بلکه به آن‌ها اضافه کرده اند گفت: اگر طرف‌های غربی می‌کوشند با ما رابطه داشته باشند اصولاً باید به توافقی که امضا شده پایبند باشند و به آن عمل کنند؛ لذا اگر آن‌ها به این مسئله اهمیت ندهند طبیعتاً ما هم به بازی یک طرفه وارد نخواهیم شد.