پیش بینی تفاهم بین ایران و عربستان سعودی

« قیس الخزعلی » دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق،‌ شامگاه امروز (چهارشنبه)، در مصاحبه با شبکه «المیادین» به موضوعات مختلفی از جمله انتخابات عراق و سازمان الحشدالشعبی پرداخت.

بر اساس گزارش المیادین، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق اظهار داشت:‌ «عراق به عنوان یک کشور، منابع و شرایط لازم برای ایفای یک نقش بزرگ را داراست. مرحله‌ای که در آن تظاهرات رخ داد، ماهیت وضعیت به‌ویژه دوره پس از پیروزی بر داعش را منعکس نمی‌کرد. عراق در مرحله آتی در برابر دوراهیِ مرحله گذشته و مرحله پس از انتخابات قرار خواهد گرفت».

 پیش بینی تفاهم بین ایران و عربستان سعودی

قیس الخزعلی ادامه داد:‌ «در طرف دوم افرادی قرار دارند که به لزوم انحلال الحشدالشعبی، گره زدن عراق به غرب اعتقاد دارند و افرادی نیز هستند که باطنا موافق عادی‌سازی روابط هستند. عراق نیازمند سیاستمدارانی است که توانایی تصمیم‌گیری داشته باشند و از تصمیمات آمریکا به دور باشند. ما با ادغام الحشدالشعبی در ارتش عراق مخالفیم چراکه این گام الحشد را از ما خواهد گرفت و به ارتش آسیب خواهد رساند».

الخزعلی اضافه کرد: «ائتلاف الفتح اساسا برای حفظ الحشدالشعبی تأسیس شد. اگر ائتلاف الفتح قدرتمند نبود و وجود نداشت، توطئه‌ها علیه الحشدالشعبی به موفقیت می‌انجامید. من یقین دارم که واقعیت سیاسی بازتابی از واقعیت جامعه عراق است به‌ویژه پیش از ظهور داعش. وضعیت جامعه پس از داعش، بسیار متفاوت شد و این در انتخابات و در برخی عناوین سیاسی بازتاب یافت».

وی همچنین بیان کرد: «غالب مردم عراق به لزوم بقای الحشدالشعبی به عنوان یک سوپاپ اطمینان برای حفظ عراق باور دارند. تا زمانی که ائتلاف الفتح پرچم الحشدالشعبی را بر دوش دارد، شانس اول را در انتخابات خواهد داشت».

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در ادامه گفت: «مسئله خروج نیروهای آمریکا از عراق یک مسئله حتمی است. با خروج آمریکا از عراق آن سرگردانی که در افغانستان رخ داد، اتفاق نخواهد افتاد. در عراق چیزی تحت عنوان کودتای پس از خروج نیروهای آمریکا وجود ندارد بنابراین این صحنه مشابه افغانستان نیست».

قیس الخزعلی در ادامه تأکید کرد: «الحشدالشعبی ضمانت بقای کشور و حفظ آن پس از سال ۲۰۱۴ است. مرجعیت نجف به عنوان پدر تمام عراقی‌هاست چه سنی‌ها چه شیعیان چه مسیحیان. پس از بیانیه مرجعیت، میزان مشارکت در انتخابات بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۸ خواهد بود».

الخزعلی همچنین با اشاره به اینکه «موضوع اصلی عراق،‌ مسئله اقتصاد است»، بیان کرد:‌ «هر نخست‌وزیری که در آینده سر کار بیاید، سه مأموریت دارد: مأموریت سیاسی، پرونده امنیت و مأموریت اقتصادی»

وی همچنین به مذاکرات تهران و ریاض پرداخت و گفت: «عربستان سعودی و ایران وادر مرحله مذاکره شد‌ه‌اند و من پیش‌بینی می‌کنم که تفاهم‌هایی صورت بگیرد».

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق بار دیگر به مسائل اقتصادی عراق پرداخت و اضافه کرد: «من بر این باورم که حل مشکلات اقتصادی با پذیرش شرق و حرکت به سوی چین امکان پذیر است. توافق با چین عراق را در عرض یک سال قادر خواهد ساخت تا شاهد رشد و پیشرفت اقتصادی باشد. ممکن است هدف نخست آمریکا محاصره اقتصادی عراق و جلوگیری از استقبال این کشور از چین باشد».

قیس الخزعلی ادامه داد: «تمام چیزی که عراق اکنون به آن نیاز دارد، یک تصمیم سیاسی و حاکمیتی است. این حق عراق است  که قدرت اتخاذ تصمیمات حاکمیتی را داشته باشد. اهمیت نخست این تصمیم در مسئله اقتصاد نهفته است».

الخزعلی افزود: «دستکاری‌های الکترونیکی منجر به تقلب در نتایج [انتخابات] خواهد شد و این امارات است که می‌تواند این کار را انجام دهد. آن‌ها به راحتی می‌توانند نتایج را دست‌کاری کنند و به نفع امارات است که احزاب موافق عادی‌سازی روابط برنده این انتخابات باشند. ما به نتایج الکترونیکی هیچ اهمیتی نخواهیم داد چنانچه با نتایج دستی مطابقت نداشته باشند».

دبیرکل عصائب همچنین بیان کرد: «تصمیم کشور به دست نخست‌وزیر نیست بلکه بایست به فراکسیون بزرگ رجوع شود. ائتلاف الفتح قصد مطرح کردن نام کسی برای نخست‌وزیری را ندارد. من دور از ذهن می‌دانم که الکاظمی پس از انتخابات به عنوان نخست‌وزیر تعیین شود».

وی همچنین گفت: «گروه‌های مقاومت عراق قادرند اراده عراقی‌ها را اعمال کنند و برای بیرون راندن نیروهای بیگانه بکوشند. این کشورهای عربی پیرامون بودند که روابط حسنه با عراق را رد می‌کردند».

قیس الخزعلی تأکید کرد: «عراق تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند یکی از طرف‌های مسئله عادی‌سازی روابط باشد و همچنین بی‌طرف نیز نخواهد بود. قانون عراق مانع عادی‌سازی روابط می‌شود و محکوم‌شدگان به سزای اعمال خود خواهند رسید. پس از انتخابات، در عراق کنفرانس بزرگ مقاومت در برابر عادی‌سازی روابط برگزار خواهد شد. ما در صدر محور مقاومت در برابر اشغالگران قرار داریم و حامی آرمان فلسطین هستیم».

دبیرکل جنبش مقاومت عصائب اهل الحق عراق در پایان تأکید کرد: «انتقام شهیدان سلیمانی و المهندس همچنان ادامه دارد و هیچ خونی برابر با خون این دو شهید نیست».