روند سیاست خارجی برای مذاکرات وین مثبت است/ غربی ها مشتاق هستند هرطور شده با ایران توافق کنند

احمد بخشایش ، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با «افکارنیوز» به وضعیت مذاکرات وین در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در خصوص مذاکرات روی هم رفته روند را مثبت می بینم. چرا که اراده هر دو طرف برای انجام توافق وجود دارد. البته ایران یک پیش شرطی را قرار داده است و آن این است که حداقل 10 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده را آزاد کنید تا حسن نیت شما برای ما مشخص شود.

وی افزود: آمریکایی ها این کار را انجام ندادند اما چند شرکت ایرانی مثل ماموت را از تحریم ها خارج کردند. این مسئله بدین معنی است که می خواهند این مذاکرات را به یک نقطه مشخصی برسانند.

بخشایش ادامه داد: نکته بعدی این است که هر چه زمان می گذرد ایران با سرعت بیشتری در مسیر هسته ای خود پیشرفت می کند و همانطور که دیروز آقای اسلامی گفت ما از 120 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد عبور کرده ایم.

روند سیاست خارجی برای مذاکرات وین مثبت است/ غربی ها مشتاق هستند هرطور شده با ایران توافق کنند

این کارشناس گفت: بنابراین طرف غربی اراده خود را برای مذاکرات و متوقف کردن ایران در دستاوردهای هسته ای محکم تر کرده است تا بیش از این ایران قدرت هسته ای خود را افزایش ندهد. به طور کلی و با در نظر گرفتن تمامی جوانب اعتقاد دارم که روند برای توافق مثبت است و معمولا این مواضع به نحوی انتخاب می شوند تا به یک نقطه مشترک برسند.

او یادآورشد: زمانی که به زعم امریکایی ها برجام امضا شد ما در پیشرفت هسته ای تا حدودی متوقف شدیم اما هم اکنون که توافقی وجود ندارد پیشرفت ایران در این زمینه ها بدون محدودیت و توقف ناپذیر شده است. پس غربی ها به هر نحوی مشتاق این هستند تا با ایران توافق کنند و بتوانند یک نوعی ضمانت از ایران برای فعالیت های هسته ای بگیرند.