غربی‌ها به دنبال خرید زمان در مذاکرات با ایران

احسان ارکانی ، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به مذاکرات هسته‌ای به تداوم آن در دولت سیزدهم و لزوم تأکید بر مواضع نظام جمهوری اسلامی بیان کرد: طبیعتاً مواضعی که رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم در پیش‌گرفته‌اند همان چیزی است که سال‌ها نظام جمهوری اسلامی ایران بر آن تأکید داشته است که مذاکره نباید برای مذاکره باشد بلکه در پی آن باید نتیجه و حاصل به دست آید.

 

وی افزود: امروز نیز اگر قرار است مذاکره‌ای انجام شود طرف مقابل و کشورهای غربی باید شفاف اعلام کنند دستاورد جمهوری اسلامی ایران با ورود به مذاکرات چه خواهد بود. بنابراین تاز مانی که دستاورد ما مشخص نشود مذاکرات راه به‌جایی نخواهد برد و روند فرسایشی خواهد شد.

 

غربی‌ها به دنبال خرید زمان در مذاکرات با ایران

*غربی‌ها می‌خواهند بازهم ایران را معطل کنند و زمان بخرند

ارکانی ادامه داد: غربی‌ها می‌خواهند زمان بخرند و ما را از حرکت بازدارند و اگر واقعاً مجدد به دنبال همین سیاست هستند، باید در برخورد خود با آن‌ها بازبینی کنیم. مگر اینکه مشخص شود در ازای ورود ما به مذاکرات چه دستاوردی از ناحیه طرف مقابل به ایران داده خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: آمریکا باید تفهیم شود که موضع جمهوری اسلامی ایران چیست و چه می‌خواهد. هرچند سیاست آن‌ها مقاومت در برابر فهمیدن مواضع طرف مقابل است و همیشه در برابر تمام کشورها همین برخورد را داشته‌اند. اما اکنون زمان تغییر رفتار است و تا زمانی که آن‌ها تغییر نکنند، برجام نیز احیا نخواهد شد.

او اظهار کرد: مدت زیادی ما را در برجام معطل نگه داشتند، یک‌جانبه از توافق خارج شدند، یک‌جانبه تعهدات خود را اجرایی نکردند، بندهای برجام را نقض و ما را تحت‌فشار قراردادند. هرچند این موارد تکرار مکررات است اما آن‌ها نیز همین را می‌خواهند.

ارکانی در انتها تأکید کرد: اگر غربی‌ها سیاست تکرار مکررات و فرسایشی شدن مذاکرات را در پیش گیرند و بخواهند بازهم از ما امتیازات بیشتری دریافت کنند، مذاکرات حاصلی نخواهد داشت. ایران میز مذاکره را ترک نکرده است اما دولت سیزدهم با دول قبلی متفاوت است.