آمریکا با دموکراسی و آزادی فاصله زیادی دارد

«ران پال» نماینده سابق کنگره آمریکا به شبکه روسی «راشا تودی» گفت نتایج یک نظرسنجی جدید که نشان داده سایر کشورها تحت تأثیر دموکراسی و خدمات بهداشت و درمانی آمریکا قرار نگرفته‌اند و آن را تحسین نمی‌کنند، تعجب‌آور نیست زیرا ایالات متحده بنگاه‌مدار (corporatist) شده و آزادی بسیار کمی دارد.

طبق این گزارش، نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو از ۱۶ اقتصاد پیشرفته نشان داد که این باور عمومی وجود دارد که سیستم بهداشت و درمان ایالات متحده کمتر از حد متوسط ​​یا کاملاً بد است، و در همین حال تنها ۱۷٪ شرکت‌کنندگان معتقدند «دموکراسی آمریکایی» الگوی خوبی برای سایر کشورها است.

این نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا در همین خصوص گفت «ما مستحق بسیاری از این انتقادها هستیم» و در ادامه دلیل این نتایج را بنگاه‌مداری آمریکا خواند که به گفته او فلسفه زیربنایی دولت این کشور است که در حال حاضر در ایالات متحده انجام می‌شود.

آمریکا با دموکراسی و آزادی فاصله زیادی دارد

این پزشک بازنشسته که چندین دهه نماینده تگزاس در کنگره بود، اضافه کرد که «این مردم نیستند که رای می‌دهند، این شرکت‌ها هستند که کارها را اداره می‌کنند، از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا مدارس و مجتمع‌های نظامی-صنعتی».

وی تاکید کرد: ما با آنچه مردم از دموکراسی در ذهن خود دارند فاصله زیادی داریم. ما با آزادی فاصله زیادی داریم.

پال توضیح داد که دموکراسی هنگام انتخاب مقامات خوب است، اما وقتی به اکثریت برسد که به بقیه دیکته کنند که چگونه زندگی کنند، چه چیزی را باور کنند، حتی چگونه طبابت کنند، مشکل‌ساز می شود. وی افزود: آنچه اکنون ایالات متحده دارد، ترکیبی از تجارت بزرگ و دولت بزرگ است که امور را اداره می‌کند.

این مقام سابق آمریکایی در ادامه اظهار داشت: «یک جمهوری خوب، یک سیستم خوب، ما را مجبور نمی‌کند که تریلیون‌ها و تریلیون‌ها دلار خرج کنیم، با سوءاستفاده از این واقعیت که ارز ذخیره‌ای جهان را داریم و مردم همچنان به ما برای مراقبت از دلار اعتماد دارند. اما این در حال پایان است، و به همین دلیل است که فکر می‌کنم مردم (سایر کشورها) شروع به گفتن این می‌کنند که "آیا ما واقعاً می‌توانیم به آمریکایی‌ها اعتماد کنیم؟"» و افزود که ایالات متحده در نتیجه، به سمت یک بحران مالی و بانکی «بزرگ» پیش می‌رود.

او همچنین معتقد است که عملکرد ایالات متحده در خصوص کرونا اساساً اشتباه بوده است، از قرنطینه‌های اولیه گرفته تا دستورات و دخالت دولت در نحوه کار پزشکان.

نظرسنجی پیو که روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد که میانگین ۴۸ درصد مردم ۱۶ کشور توسعه‌یافته معتقدند که سطح مراقبت‌های بهداشتی آمریکا کمتر از حد متوسط ​​است و ۱۸٪ آن را بدترین ارزیابی کردند. در همین حال، تنها ۱۷ درصد فکر می‌کردند که نظام سیاسی ایالات متحده نمونه‌ای است که ارزش دنبال کردن را دارد، در حالی که ۵۷ درصد گفتند که قبلاً این طور بود، اما در سال‌های اخیر نه.

آمریکایی‌ها به مراتب بیشتر از سیستم سیاسی خود انتقاد می‌کردند، به طوری که تنها ۱۹ درصد به پیو گفتند که این یک نمونه خوب است، در حالی که ۷۲ درصد گفتند که قبلاً چنین بود، اما دیگر نه.