نجات اقتصاد ایران با قطع کردن زنجیره دلالی و قاچاق کالا

حوزه‌ای که طی 8 سال گذشته به‌طور کامل رها شد و نتیجه بی‌برنامگی دولت‌های قبلی زندگی و امید مردم را هدف قرار داده است. در همین راستا مردم مطالبه اساسی از دولت سیزدهم دارند و می‌خواهند که قیمت بازارها مختلف را کنترل و جلوی گرانی را بگیرد. محمدرضا دشتی اردکانی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دراین‌باره با «افکارنیوز» به گفت‌وگو پرداخت.

محمدرضا دشتی اردکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در مورد لزوم کنترل قیمت بازارهای مختلف توسط دولت و ورود سریع‌تر ناظران به این حوزه بیان کرد: دولت باید شفاف‌سازی را در مبادی ورودی کالاها و در مسیری که به دست مصرف‌کننده می‌رسد را انجام دهد. این اقدام باید سریعاً اجرا شود.

وی افزود: در حال حاضر مطمئن هستیم دولت تمام تلاش خود را برای مدیریت بازار می‌کند اما متأسفانه در این میان دلال‌هایی هستند که نمی‌گذارند کالا و یا ارزاقی که باید به دست مردم برسد ارزان تمام شود.

نجات اقتصاد ایران با قطع کردن زنجیره دلالی و قاچاق کالا

*وجود دلال و قاچاق کالا ، افت اقتصاد ایران است

دشتی اردکانی می‌گوید: این موضوع در خصوص کالاهای استراتژیک یا خودرو هم به همین صورت است و اگر دست دلال‌ها از این میان قطع شود قطعاً اوضاع مناسب و قابل‌کنترل می‌شود. بنابراین یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ما، خود تحریمی و وجود شبکه دلالی گسترده است.

این عضو کمیسیون بودجه ادامه داد: یکی دیگر از بحث‌ها موضوع قاچاق کالا و مبارزه با قاچاق کالا است که به دلیل تحریم‌های آمریکا و فشارهای اقتصادی افزایش‌یافته است. برای مقابله با این مشکل باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود تا بتوانیم تمام موانع را از ورود و خروج کالا برداریم.

او متذکر شد: راهکارش نیز افزایش تولید، اهمیت به واحدهای تولیدی، حمایت از کالاهای باکیفیت داخلی و مقابله با گران‌فروشی بی‌دلیل و خارج کردن اقلام بی‌کیفیت از بازار است. لذا اگر شبکه نظارت و توزیع بتوانند خوب عمل کنند و دلالان را از بازار حذف کنند، اعتماد به بازار و کسبه و مردم بازمی‌گردد.

دشتی اردکانی در انتها گفت: در حال حاضر دشمنان کشورمان پس از فشارهای سیاسی و بین‌المللی، اقتصاد را نشانه گرفته‌اند و تنها ابزارشان تحریم است. اما ما نباید فراموش کنیم که بیش از 40 سال است که با تحریم‌های مختلف دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم و اصل مشکل ما در داخل کشور است. بنابراین در ابتدا باید مشکلات را دسته‌بندی و برای حل آن کار جهادی کنیم.