دولت آمریکا تضمین دهد که مجددا از برجام خارج نشود

رحیم بایزیدی مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی و کارشناس مسائل بین الملل درباره تور اروپایی علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در آستانه مذاکرات احیای برجام ، گفت: مذاکرات احیای برجام از اوایل آذرماه در ادامه مذاکرات قبلی برجام آغاز می‌شود، کشور‌های غربی تاکید دارند که این مذاکرات را از همان جایی که قطع شده است، ادامه دهند و ایران هم بدون گرفتن تضمین‌ها و رفع تحریم‌ها کوتاه بیاید.

 

وی افزود: کوتاه آمدن از مطالبات ریسک بسیار بالایی برای ایران دارد. ریسک اصلی این است که حتی اگر دولت فعلی آمریکا به صورت کامل به برجام پایبند باشد باز این احتمال وجود دارد که دولت بعدی آمریکا از آن خارج شود و با تحریمها ی جدیدی ایران را تحت فشار قرار دهد که طبیعتا در این فضا چیزی عاید ایران نخواهد شد.

بایزیدی گفت: برگشت‌پذیری تحریم‌ها بسیار راحت‌تر از برگشت پذیری فعالیت‌های هسته‌ای است. یعنی با خروج احتمالی آمریکا در دولت آینده این کشور، دولت مستقر در آمریکا به راحتی می‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را ظرف مدت کوتاهی و کمتر از چند ماه برگرداند، اما ایران نمی‌تواند برنامه هسته‌ای خود را به همین سرعت احیاء کند.

دولت آمریکا تضمین دهد که مجددا از برجام خارج نشود

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: ایران نمی‌تواند برنامه هسته‌ای خود را به این سرعت احیاء کند. لذا برای ایران بسیار حیاتی و کلیدی است که به مطالبات مشروع خود دست پیدا کند تا دولت آمریکا تضمین دهد که از این توافق مجددا خارج نشود.

وی ادامه داد: هرچند که ساختار سیاسی آمریکا به نحوی است که شاید نتواند چنین تعهدی دهد. اما دولت ایران تلاش دارد که با مطالبه‌گری تضمینی از غرب بگیرد؛ هدف اصلی از سفر معاون وزیر خارجه ایران به اروپا هم با هدف این است که آمریکا و غرب مطالبات ایران بپذیرند.