حذف ارز 4200 تومانی باعث گرانی و تورم می شود

حسین گودرزی ، عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور گفت: من با حذف ارز 4200 تومانی موافق نیستم. به نظر من عقلانیت حاکم بر محاسبات اقتصادی و آماری با عقلانیت حاکم بر جامعه متفاوت است.

وی افزود: جامعه بیشتر تحت تأثیر فضای روانی و اجتماعی و رسانه‌ها و درنهایت تجربه‌های روزمره است. بنابراین با حساب‌وکتاب‌های آماری و ریاضی و اقتصادی متفاوت است و ارتباط چندانی برقرار نمی‌کند. بر این اساس شاهد هستیم زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید قرار است ایران را تحریم کنیم همان روز گرانی‌ها آغاز و در جامعه تلاطم ایجاد می‌شود.

گودرزی ادامه داد: درنتیجه عقلانیت محاسباتی و اقتصادی که می‌گوید ارز 4200 تومانی را حذف می‌کنیم و یارانه‌اش را جای دیگری اضافه می‌کنیم و تورم کم می‌شود، ارتباط واقعی با جامعه و بازارها ندارد زیرا قوانین جامعه و بازار متفاوت از حساب‌وکتاب است.

حذف ارز 4200 تومانی باعث گرانی و تورم می شود

حذف ارز 4200 تومانی از اقتصاد و ایجاد گرانی و تورم شدید 

او تأکید کرد: این تصمیم در کوتاه‌مدت گرانی‌ها و تورم‌های شدیدی در جامعه ایجاد می‌کند و جامعه را آبستن حوادث تلخی خواهد کرد. مگر اینکه دولت مسیری را طی کند و مردم احساس آرامش کنند، قیمت‌ها تثبیت شود و عقلانیتی بر بازار حاکم شود آن زمان می‌توان به‌تدریج این کار را انجام داد.

نماینده مردم درود در مجلس بابیان اینکه پیش‌بینی من این است که این طرح در مجلس رأی نخواهد آورد، اظهار کرد: دولت باید برای اجرای این طرح، پیشنهادات و راهکارهای قوی‌تری داشته باشد تا بتوان ارز 4200 تومانی را تصویب کرد. حذف ارز 4200 تومانی همان‌قدر تبعات دارد که دونرخی کردن ارز داشت.

گودرزی گفت: باید کمی آهسته‌تر به جلو حرکت کرد و برای کنترل تورم و گرانی راه‌های دیگر را امتحان کرد و آزمود. در حال حاضر شبکه توزیع و پخش مملو از دلالان و سوداگرانی است که اجازه نمی‌دهند اجناس به نرخ همان دلار 4200 تومانی و حتی کمی بالاتر به دست مردم برسد.

وی در انتها متذکر شد: این شبکه گسترده فساد، به‌قدری اجناس را گران و عرضه به بازار را کم می‌کنند که موجب بی‌ثباتی در قیمت‌ها شده‌اند. لذا بهتر است به‌جای جراحی‌های بزرگ اقتصادی، کمی آهسته‌تر مسائل ریشه‌ای را مدیریت و رفع کنیم.

گفت و گو از حمیدرضا پیرهادی