جهت ریل اقتصاد کشور باید تغییر کند

 محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۲۶ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی درباره گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت شاخص‌های اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: عملکرد ۸ ساله دولت گذشته در حوزه اقتصادی کار را به جایی رساند که هیچ شاخص سالمی در پایان دولت دوازدهم وجود نداشت و تقریبا همه شاخص‌های اقتصادی متأثر از عملکرد دولت در عرصه اقتصاد بوده است.

وی بیان کرد: حدود ۱۰ واحد درصد نرخ شاخص فقر افزایش پیدا کرده و از عدد ۲۲ به حدود ۳۳ درصد رسید و این نگرانی جدی است؛ به این معنا که معادل یک سوم از جمعیت کشور با شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای روبرو هستند و این عملکرد دولتی است که در روزهای اول ادعای بهبود معیشت و اقتصاد را داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت فعلی باید شبانه روز تلاش کند تا جهت ریل اقتصاد کشور را تغییر دهد و شاهد تغییر وضع اقتصاد و اتفاقات مثبتی در وضعیت کشور باشیم.

پورابراهیمی متذکر شد: یکی از دلایل وقوع اتفاقات اقتصادی در دولت گذشته، نادیده گرفتن ظرفیت اقتصادی کشور و گره زدن تمام اهداف به مذاکرات خارجی بود. هرگاه ما با مقامات دولت یازدهم و دوازدهم صحبت می‌کردیم، صحبت از این بود که همه چیز از طریق مذاکرات قابل حل است اما بعد از گذشت ۸ سال خروجی مذاکرات مشخص شد و نتیجه آن شد که جمهوری اسلامی ایران به طور یک طرفه به تعهدات خود عمل کرد اما طرف مقابل هیچ اقدامی انجام نداد و شاهد انواع تحریم‌های نفتی، بیمه‌ای، انتقال پول، تجاری و بانکی بودیم.

جهت ریل اقتصاد کشور باید تغییر کند

وی با بیان اینکه عدم استفاده از ظرفیت داخلی در اقتصاد یکی از دلایل اصلی شاخص‌های امروز اقتصاد است، گفت: اقتصاد ما ظرفیت زیادی دارد و عملکرد نامناسب دولت یازدهم و دوازدهم در وضعیت اقتصادی باید درس عبرت برای دولت سیزدهم شود و دولت باید از همین ابتدا ظرفیت خود را بر توانمندی داخلی به کار گیرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما هنوز منتظر برنامه جامع اقتصادی دولت هستیم و تا امروز هیچ برنامه جامع اقتصادی توسط دولت اعلام نشده است. امیدواریم دولت سیزدهم بتواند اتفاقات مثبتی را در عرصه اقتصاد رقم بزند.

محمودوند: دولت روحانی خزانه را خالی کرده است

در ادامه جلسه، مرتضی محمودوند درباره گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد شاخص‌های اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گفت: امروز خیل عظیمی از آقازاده‌ها با ثروت‌های افسانه‌ای در آمریکا زندگی می‌کنند در حالی که این انقلاب برای محرومان است.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم در شرایطی کشور را در دست گرفته است که به گفته نوبخت هیچ چیز در خزانه نمانده است. در واقع، به دنبال سیاست‌گذاری‌های غلط، رانت ها، لابی‌های کثیف شیطانی و باند بازی ها، الان ثروت ایران در آمریکا، اتریش، کانادا و سوئیس است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چطور آقازاده خانمی که در زمان اشغال لانه جاسوسی روی سفارت پرید و آقازاده‌های امثال این خانم با بالاترین شرایط مادی در آمریکا زندگی می‌کنند، در حالی که آن‌ها با پول همین مردم مظلوم به چنین موقعیتی رسیده اند؟ باید این افراد پاسخگو باشند.