گزارش رسانه هندی از مهاجرت افغان ها به ایران

هر روز چندین اتوبوس از شهر هرات در غرب افغانستان ،صدها نفر را به  مرز ایران منتقل می‌کنند. این افراد در آنجا با قاچاقچیان ارتباط برقرار می‌کنند و با تراکم در پشت وانت‌ها (پیکاپ) و برخی از آنها با پای پیاده از میان کوهها و در تاریکی شب به دور از چشم ماموران از مرز عبور  می کنند.بسیاری از این افراد برای یافتن کار در ایران می مانند و  تعداد کمی هم  برای رفتن به کشورهای دیگر تلاش می کنند.

هارون یک جوان ۲۰ ساله گفت که آنها می‌خواهند به اروپا بروند. در روستای آنها هیچ کاری نیست. وی گفت که آنها انتخاب دیگری ندارند و حتی اگر این سفر به قیمت جانشان تمام شود آن را قبول می کنند.

در این گزارش به نقل از آسوشیتدپرس آمده است: افغان‌ها با شمار زیاد و فزاینده‌ای از سر ناامیدی و بیچارگی از مرز عبور می‌کنند و وارد ایران می‌شوند. از زمان به قدرت رسیدن طالبان در اواسط ماه اوت وضعیت اقتصادی افغانستان بدتر شده است.

بنابر اعلام "شورای آوارگان نروژ" در سه ماه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر بطور غیرقانونی وارد ایران شده اند و روزانه ۴ تا ۵ هزار نفر دیگر نیز وارد ایران می شوند.

اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال آماده شدن برای افزایش احتمالی افغان‌هایی است که تلاش می‌کنند به سواحل اروپا برسند و این در زمانی است که کشورهای اتحادیه اروپا مصمم به سخت‌گیری دربرابر مهاجران بطور کلی هستند.

گزارش رسانه هندی از مهاجرت افغان ها به ایران

اما بخش زیادی از مهاجران احتمالا قصد دارند در ایران بمانند . این کشور هم اکنون میزبان بیش از ۳ میلیون افغان است که در جریان ناآرامی‌های دهه های گذشته از کشور خود فرار کردند. ایران نیز اخراج پناهجویان را تشدید کرده و هر هفته ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار افغان را برمی‌گرداند. ایران در سال جاری بیش از ۱.۱ میلیون نفر افغان را تا ۲۱ نوامبر اخراج کرده است که ۳۰ درصد بیشتر از رقم کلی سال ۲۰۲۰ است. آنهایی که اخراج می‌شوند اغلب بارها و بارها برای ورود مجدد به ایران تلاش می‌کنند. این خروج گسترده در کشور افغانستان موجب خالی شدن برخی روستاها از مردان شده است .

افغانستان پیش از قدرت گرفتن طالبان هم یکی از فقیرترین کشورهای جهان بود و اقتصاد این کشور در یک سال گذشته بر اثر کرونا و خشکسالی بدتر شده است. با به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت کمک‌های خارجی هم که اقتصاد این کشور را زنده نگاه داشته بود قطع شد و بسیاری از شغل‌ها از دست رفته است. شهر هرات سومین شهر بزرگ افغانستان یکی از مراکز اصلی برای افغان هایی  است که قصد  رفتن به  ایران را دارند. از هرات تا مرز ایران تنها حدود یک ساعت راه زمینی است.