کرونا در اروپا؛ کریسمس با چاشنی اومیکرون

رسانه های فرانسوی گزارش دادند، داده‌های پزشکی درباره سویه اومیکرون از جمله قابلیت انتقال، شدت و فرار از سیستم ایمنی، همچنین عواقب این ویروس بر روی کودکان، نگرانی از شیوع این سویه جدید ویروس کرونا را افزایش داده است.  تازه‌ترین نتایج بررسی‌های انجام شده بر روی سویه اومیکرون، با بیش از ۵۰ جهش، نشان می‌دهد به احتمال زیاد، تزریق دو واحد واکسن برای مقابله با این سویه جدید و ایجاد حفاظت لازم در سیستم ایمنی بدن، کافی نبوده و در روزهای اخیر، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در میان افرادی که دو واحد واکسن دریافت کرده‌اند، به شدت در حال افزایش است. از این رو، تزریق دز سوم برای حفاظت بیشتر سیستم ایمنی بدن در برابر این سویه جهش‌یافته جدید ضروری است.  

فرانسه: افزایش آمار افراد بستری شده در بیمارستان ها

در فرانسه، بر اساس آمار منابع رسمی، در هفته جاری، تعداد بیماران مبتلا به کووید در بیمارستان ها به خصوص بخش مراقبت‌های ویژه افزایش یافته است.  بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت فرانسه، تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ روازنه در ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۵۵ هزار مورد رسیده است.

با شیوع پرشتاب موج پنجم کرونا در فرانسه و نگرانی ها از افزایش موارد ابتلا به اومیکرون، شورای دفاعی سلامت در نشستی که به تازگی کاخ الیزه برگزار شد، از بازگشت دورکاری کارمندان، تشدید محدودیت های کرونایی و تقویت برنامه واکسیناسیون در این کشور خبر داد. تشدید پروتکل های بهداشتی در مدارس از جمله تصمیمات مهم این نشست بوده است.

ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه طی یک کنفرانس مطبوعاتی برای اعلام تصمیمات اتخاذ شده در این نشست، از تسریع و تقویت کارزار دز سوم واکسیناسیون برای مقابله با موج پنجم کرونا خبر داد. وی همچنین ار کلیه ادارات، سازمان ها و شرکت ها خواست تا دورکاری کارمندان را دستکم دو یا سه روز در هفته دوباره به مرحله اجرایی دربیاورند.

الیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به گسترش سریع موج پنجم کرونا از ورود هر ۱۰ دقیقه، یک بیمار جدید به بخش مراقبت های ویژه خبر داد. وی افزود: قدرت سرایت گونه تازه جهش یافته کرونا (اومیکرون) بیشتر از دلتا بوده و هر سه یا پنج روز شمار مبتلایان دو برابر می شود.

وزیر بهداشت فرانسه همچنین از واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله از  ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) خبر داد.

کرونا در اروپا؛ کریسمس با چاشنی اومیکرون

بر اساس مطالعات انجام شده از سوی بنیاد تحقیقاتی فرانسه/ la Fondation de France یک چهارم فرانسوی ها اعلام کرده اند که با اطرافیان خود هیچ ارتباطی ندارند. بر اساس این پژوهش، ۳۳ درصد از افراد ۱۵ تا ۳۰ سال در فرانسه گفته اند که از تنهایی رنج می برند. همچنین بحران شیوع کرونا در سال گذشته احساس تنهایی و انزوا در فرانسوی ها را تشدید کرده است.

آلمان: واکسیناسیون اجباری کادر بهداشت و درمان

نمایندگان پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) قانون اجباری شدن واکسن کرونا برای کارکنان مراکز درمانی و خانه‌های سالمندان این کشور را تصویب کردند. در این راستا، کارکنان این بخش تا ۱۵ مارس ۲۰۲۲ (۲۴ اسفند)  فرصت دارند تا علیه کووید-۱۹ به طور کامل واکسینه شوند. گفته می شود این نخستین گام از تعمیم اجباری شدن واکسن کرونا برای همه آلمانی ها است که انتظار می رود اوایل سال آینده میلادی به اجرا درآید.

به گزارش دویچه وله،  احزاب دولت ائتلافی جدید آلمان به تازگی اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه گسترده برای مهار پاندمی را رد کرده بودند. اکنون فهرست موارد استثنا برای اعمال محدودیت کاهش یافته و دولت‌های ایالتی می‌توانند به طور مستقل درباره بسته شدن رستوران‌ها، مراکز فرهنگی و تفریحی تصمیم بگیرند و مانع برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ورزشی با جمعیت انبوه شوند.

کارل لاوترباخ، وزیر جدید بهداشت و از حامیان واکسیناسیون اجباری، تاکید کرد که اعمال محدودیت‌های جدید برای مقابله موثر با پاندمی کرونا در آینده منتفی نیست.  اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه‌تر برای مقابله با پاندمی کرونا در آلمان پس از آن در دستور کار قرار گرفت که طی هفته‌های گذشته موارد جدید ابتلا، مرگ در میان مبتلایان به بیماری کووید۱۹ و شاخص ابتلا بارها رکوردهای بی‌سابقه‌ای برجا گذاشت.

بر اساس آمار موسسه روبرت کخ، تا هفتم ماه دسامبر ۲۸ مورد قطعی ابتلا به اومیکرون در آلمان شناسایی شده و در ۳۶ مورد دیگر ظن ابتلا به این سویه وجود دارد.  کارشناسان احتمال می‌دهند موارد ابتلا به سویه اومیکرون کرونا در آلمان بسیار بیشتر باشد؛ آزمایشگاه‌ها به طور معمول فقط تعداد اندکی از نمونه موارد ابتلای قطعی به کرونا را از نظر آلودگی به سویه‌های جدید آزمایش می‌کنند.

کریستین کاراگیانیدیس، کارشناس برجسته پزشکی حوزه مراقبت‌های ویژه به گروه رسانه‌ای "فونکه" گفته است، د زمان دو برابر شدن موارد ابتلا به اومیکرون در آلمان یک هفته برآورد می‌شود و با این روند احتمال می‌رود تا پایان ماه ژانویه (دی/بهمن) اومیکرون به سویه غالب در شیوع کرونا تبدیل شود.

اگر در هفته‌های آینده اقدام‌های پیشگیرانه موثری انجام نشود و این برآورد تحقق یابد مراکز درمانی آلمان که هم اکنون نیز با فشار زیادی روبرو هستند با چالش‌های جدی‌تری مواجه خواهند شد.

انگلیس: ثبت رکورد تازه موارد ابتلا

انگلیس با ثبت ۵۸ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، رکورد تازه ای را طی یک سال گذشته به ثبت رساند. همچنین به گفته مقامات انگلیس، هر دو سه روز شمار بیماران مبتلا به سویه جدید امیکرون، دو برابر می شود. دولت انگلیس برگزاری جشن های سال نو میلادی را ممنوع اعلام کرد.

 همزمان با نگرانی نسبت به افزایش شمار مبتلایان به سویه اومیکرون،  در انگلیس مقررات سختگیرانه بیشتری در آستانه سال جدید میلادی ازجمله استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی از جمله وسایل نقلیه عمومی و فروشگاه‌ها، همچنین سینما و سالن‌های نمایش، به اجرا گذارده می‌شود. بر همین اساس، کارمندان بار دیگر از روز دوشنبه (۲۲ آذر) دورکار خواهند بود.  

جمهوری چک: واکسیناسیون اجباری برای برخی گروه ها و مشاغل خاص

دولت جمهوری چک نیز از اجباری شدن واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال از اول مارس ۲۰۲۲ (دهم اسفند) خبر داده است. همچنین واکسن کرونا برای برخی مشاغل از جمله کارکنان نظام سلامت، نیروهای نظامی و انتظامی و آتش نشانی اجباری خواهد شد.

سوئیس: چراغ سبز به واکسیناسیون کودکان

آژانس دارویی سوئیس واکسیناسیون کودکان بالای ۵ سال با واکسن فایزر- بیون تک را تایید کرد.

شناسایی سویه جدید ویروس کرونا که از سوی سازمان جهانی بهداشت «اومیکرون» نامگذاری شد، در روز ۲۵ نوامبر، حدود دو هفته پیش، مورد تایید قرار گرفت. تاکنون حضور این ویروس در حدود ۵۷ کشورهای جهان تایید شده است.  

از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون بیش از ۷۷ میلیون و ۴۷۸ هزار به کووید-۱۹ مبتلا شده اند  که از این میان بیش از یک ملیون و ۴۵۵ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.