آنتونوف: ایران و آمریکا در وین شدیدا منعطف باشند

«آناتولی آنتونوف » سفیر روسیه در آمریکا در مصاحبه ای با نشریه «نیوزویک» اعلام کرد که آمریکا و ایران باید تا حد امکان در جستجوی راه حل هایی برای برقراری مجدد برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) انعطاف پذیر باشند.

آنتونوف در این باره گفت: ما متقاعد شده ایم که نه ایران و نه آمریکا علاقه ای به تشدید تنش ندارند. بنابراین، ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که حداکثر انعطاف را از خود نشان دهند و در جستجوی راه‌حل‌های قابل قبول دوجانبه برای احیای سریع‌ترین برجام مشارکت کنند.

وی همچنین افزود: از همه منظرها، توافق هسته ای، ترکیبی بهینه از تعهدات است و به نفع همه شرکت کنندگان آن و همچنین کل جامعه جهانی است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی، عصر روز جمعه پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام را اعلام کرده بود. وی در همین زمینه با انتشار توییتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام و همچنین هفتمین دور مذاکرات وین به پایان رسید. مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد.

آنتونوف: از ایالات متحده و ایران می خواهیم در وین شدیدا منعطف باشند

همچنین شامگاه جمعه، علی باقری مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در گفتگو با شبکه المیادین تاکید کرد که طرف‌های مذاکره کننده غربی با پیشنهادات جدید ایران که ارائه شد موافقت کردند. وی در ادامه افزود: در دور هفتم مذاکرات دیدگاه خودمان را درباره گفتگوهای پیشین انجام شده میان هیأت ایرانی و ۱+۴ اعلام کردیم. باقری گفت: مهمترین نکته در خصوص مذاکرات این است که طرف مقابل با دیدگاه جدید ما در قبال مذاکرات و آغاز دور تازه گفتگوها موافقت نمی‌کرد.

اولیانوف همچنین در اظهار نظری درباره نتایج دور هفتم مذاکرات با ایران گفت: دور هشتم مذاکرات وین ممکن است اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود.

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا نیز معتقد است که مذاکرات با ایران در وین ممکن است تا پیش از پایان سال میلادی جاری دوباره از سر گرفته شود.

مقام مسئول یاد شده که نامش فاش نشد، اعلام کرد: امکان از سرگیری مذاکرات تا پایان سال میلادی جاری وجود دارد و آمریکا برای آن آمادگی دارد. شرکت کنندگان در کمیسیون مشترک ایران و گروه بین المللی پنج نفره (روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه) همین موضع را داشتند.