دولت سیزدهم در ایستگاه دوازدهم سفرهای استانی

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح روز جمعه بیست و ششم آذرماه، در دوازدهمین سفر استانی کاروان دولت مردمی و ایران قوی وارد استان یزد شد.

رئیسی جمهور در بدو ورود خود به این استان و در فرودگاه یزد ، بیان کرد که یزد ظرفیت‌های فراوان در عرصه کشاورزی، صنعتی و معادن بسیار خوبی دارد.

در جریان این سفر، رئیس جمهور از کارخانه کارخانه تعطیل شده خوش ریس یزد، کارخانه الکترو کویر،  نیروگاه خورشیدی فهرج و کارگاه احیای بنای تاریخی در یزد بازدید کرد.

افزون بر این رئیس جمهور با حضور در جمع کسبه بازار قدیمی یزد با مردم این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین رئیسی با جمعی از خیرین استان یزد دیدار و  بیان کرد که همراه بودن دولت و خیرین می تواند باعث کارهای بزرگی برای حل مشکلات مردم شود. هیچ اشکالی ندارد وقتی خیرین طرحی را شروع می کنند، درصدی از کار را هم دولت انجام دهد تا آن امر خیر به ثمر برسد، در واقع مشارکت دولت و خیرین باعث گره گشایی از مردم می شود.

رئیس جمهور بنا به درخواست یکی از خیرین، استاندار یزد را موظف کرد زمین مناسب برای ساخت بیمارستان را در اختیار وی قرار دهد. همچنین همزمان با حضور رئیس جمهور در استان یزد خیرین این استان یکصد زندانی جرائم غیر عمد را آزاد و یکصد جهیزیه به خانواده زندانیان اهدا کردند.

دیدار با قشرهای مختلف مردم یزد از دیگر برنامه‌های رئیسی بود؛ رئیس جمهور کشورمان در این دیدار با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ و در سیاست‌های دولت بنا داریم اختیارات بیشتری به استانداران بدهیم گفت: برای مثال صندوقی در استان ایجاد می‌شود تا برخی منابع از جمله حق مالکانه معادن یا مازاد مالیاتی که در استان کسب می‌شود، یا درآمدهای ناشی از فروش اموال مازاد دولت به این صندوق واریز شود. تنخواه استان نیز می‌تواند در این صندوق قرار گیرد و با تعیین اولویت برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و ایجاد اشتغال به کار گرفته شود.

رئیس جمهور تصریح کرد که اختیار این صندوق در دست استاندار خواهد بود تا هر روز لازم نباشد برای تامین منابع به تهران یا به سراغ سازمان برنامه و بودجه برود. اقدامات دولت و دستگاه‌های اداری حتما باید دارای پیوست محرومیت‌زدایی باشد و مهم‌تر از آن باید پیوست عدالت داشته باشد.

رئیسی درباره زنان تحصیلکرده جویای کار در استان یزد که آمار قابل توجهی دارد، اظهار کرد که این مسئله را با آقای استاندار دنبال می‌کنیم و کارگروهی در این زمینه تشکیل شده که باید فعال‌تر عمل کند تا بتواند زمینه‌ای برای رفع مشکل اشتغال زنان تحصیل‌کرده و به ویژه آن دسته که سرپرست خانوار هستند، فراهم کند.

دولت سیزدهم در ایستگاه دوازدهم سفرهای استانی

همچنین رئیس جمهور به برنامه دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در مدت چهار سال اشاره و اظهار کرد: دولت در همه زمینه‌ها نقش هدایت، حمایت و نظارت خواهد داشت و در عرصه ساخت مسکن، صنعت و کشاورزی، بخش خصوصی وارد میدان می‌شود که در دستور کار دولت سیزدهم است.

رئیسی درباره مشکل کمبود آب گفت: مشکل کمبود آب در یزد مسئله امروز و دیروز نیست و مسئله آب یک بحث کلان کشوری است و با توجه به کاهش نزولات آسمانی معتقدیم منابع موجود آب را باید مدیریت کرد و معتقدیم با مدیریت صحیح منابع آبی و تقسیم عادلانه و مشارکت مردم، می‌توان مشکل کم آبی را در یزد، اصفهان و استان‌های همجوار حل کرد. برنامه‌ای طراحی شده است تا در مدت کوتاهی مسئله آب یزد برطرف شود و البته این برنامه بخش‌های میان مدت و بلند مدت هم دارد که در دست اقدام است.

رئیس جمهور بیان کرد که مشکل با اجرای برنامه کوتاه مدت به طور کامل برطرف نمی‌شود و نیاز به کار طولانی مدت داریم، اما رفع مشکل کمبود آب به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد و آقای استاندار نیز از ابتدای مسئولیت رفع مشکل آب را در اولویت کار خود قرار داده است.

از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور حضور در شورای اداری استان یزد بود و در این جلسه به سرانجام رسیدن پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور اشاره شد و رئیسی بیان کرد که امیدواریم با تامین اعتبار، همه پروژه‌های نیمه‌تمام به پایان برسد اما در وضع موجود باید روی اولویت‌ها تمرکز کرد؛ از جمله اولویت‌ها، ظرفیت موجود اما راکد یا نیمه فعال است که باید در مسیر تولید و اشتغال فعال شود.

رئیسی در این جلسه با بیان اینکه خنثی‌سازی تحریم‌ها را در کنار رفع تحریم‌ها همزمان پیش می‌بریم، تاکید کرد: در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، تأکید و برنامه دولت، مهار نقدینگی و کاهش نرخ رشد تورم است؛ و تورم امروز، محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی، افزایش نقدینگی و نرفتن این نقدینگی به طرف تولید بوده است.

نشست خبری، آخرین برنامه سفر رئیس جمهور در استان یزد بود؛ در این نشست، رئیسی بر مدیریت صحیح منابع آب و عبور از وضع کنونی استان یزد تاکید و در ادامه سخنان خود بیان کرد که اگر بانک‌ها باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شوند، مرتکب تخلف شده‌اند.