ارز ترجیحی دارو حذف نمی‌شود، تغییر می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: این موضوع خواسته ما از دولت قبل بود و انتظار داشتیم که بر اساس مصوبه مجلس به آن عمل کنند، ولی هیچ کدام از این کار‌ها انجام نشد و به دولت فعلی منتقل شد.

به گفته‌ این نماینده مجلس، دولت فعلی با سه مجموعه ارز ترجیحی مثلا کالاهای اساسی دارو و نهاده‌های دامی مواجه است که برای هر کدام از آن‌ها برنامه و مدلی را برای سال بعد در نظر دارد که به تدریج پیش برود.  

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو می‌گوید که دولت در زمینه ارز ترجیحی نهاده‌های دامی پیشنهادی که کرده که کلا در حد پیشنهاد است و نهایی نشده این است که ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی برداشته شود و به ازای آن یارانه نقدی به مردم پرداخت شود. درباره دارو هنوز پیشنهاد جدیدی نداده و همان رویه قبلی ادامه پیدا می‌کند و ۶۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته  و بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است.  

 لایحه بودجه ۱۴۰۱ هفته قبل منتشر شد، طبق لایحه بودجه، ارز ۴۲۰۰ تومانی از برنامه مالی سال آینده حذف شده‌است. در بودجه سال آینده قرار نیست بر واردات دارو و سایر کالا‌های اساسی ارز ترجیحی اختصاص پیدا کند و در ازای آن یارانه ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی در مصرف این اقلام جای ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌گیرد.

میرتاج الدینی می‌گوید:این ارز ترجیحی مشکلاتی را ایجاد کرده و بستر و زمینه‌ای برای رانت و فساد است و این افراد ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌گیرند، ولی به جای داروخانه به کشور‌های همسایه می‌رود و بیماران باز هم باید با قیمت بالا دارو تهیه کنند.  

ارز ترجیحی دارو حذف نمی‌شود، تغییر می‌کند

کارشناسان معتقد هستند که ارز ترجیحی دارو از طریق دفترچه‌های بیمه به خانواده‌ها برسد و کنترل بشود تا قیمت دارو در عین حال که مدیریت می‌شود تا افزایش پیدا نکند از سوی دیگر دارو به حد کافی به کشور وارد شود. به عبارتی ارز برداشته شود و این سوبسید مستقیما از طریق دفترچه به افراد تخصیص یابد و بیمار قیمت دولتی دارو را می‌دهد و بیمه با دولت طرف می‌شود و وارد کردن دارو با ارز ترجیحی نباشد.  

میر تاج الدینی معتقد است ۹۵ درصد دارو‌های مورد استفاده در کشور تولید داخل و فقط ۵ درصد دارو‌ها وارداتی است و با مدیریت بهینه می‌توان این مشکل را حل کرد.