معضل بزرگ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی/ خروج از رکود راهکار حل مشکل بیکاری

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با  «افکارنیوز» با اشاره به راهکار‌ها در زمینه حمایت از اشتغال زایی در کشور بیان داشت: شوک کرونایی سال گذشته عمدتاً وضعیت مشاغلی که به نوعی مرتبط با حوزه‌های خدماتی بودند را به خطر انداخت.

وی با اشاره به اقدامات مجلس در این بخش بیان داشت: ما در این بخش راهکاری را در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کردیم لذا ما در بند الف تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۳۲ هزار میلیارد تومان برای حمایت از مشاغل مدنظر قرار دادیم که دولت پیرو جلسه با مجلس متعهد شد تا این مسئله را تا به آخر سال مورد پیگیری قرار دهد.

طغیانی با اشاره به بیکاری از منظر اقتصاد کلان اظهار داشت: اقتصاد ایران اواخر سال گذشته رشدی را شروع کرد، البته هنوز این نرخ رشد خیلی پایین است.

و با بیان اینکه اقتصادی ایران امسال با رشد بهتری همراه بوده است، تاکید کرد: از این رو اگر می‌خواهیم مشکل بیکاری در کشور حل شود اقتصاد باید از رکود خارج و وارد دوره رشد خود شود، البته این اتفاق رفته‌رفته در حال رخ دادن است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما از شوک تحریمی و کرونایی عبور کردیم، تاکید کرد: البته مشکل ما در برخی استان‌ها در زمینه بیکاری، مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه جنس بیکاری ما از جنس فارغ التحصیلان دانشگاهی است، ادامه داد: یعنی در حال حاضر این لیسانس‌ها و فوق لیسانس‌ها هستند که بیکارند، برای این مهم مجلس موضوع طرح جهش تولید دانش بنیان را مدنظر قرار داده که اتفاقاً هدف این طرح هم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرح انشالله در هفته جاری در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

معضل بزرگ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی/ خروج از رکود راهکار حل مشکل بیکاری

طغیانی با بیان اینکه کلیات طرح جهش تولید دانش بنیان مصوب شده و جزئیات آن در مجلس بررسی خواهد شد، گفت: این طرح ۲۲ ماده دارد و امیدواریم این مسئله هم به زودی در مجلس تصویب شود.

وی با اشاره به موضوع تخصیص اعتبارات به اشتغال‌زایی بیان داشت: البته ما ایرادات در این بخش را هم برای سال آینده برطرف خواهیم کرد و این مسئله در کمیسیون جهش تولید و سایر کمیسیون‌ها در حال بررسی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد ایران در حال عبور کردن از شوک تحریم و شوک کرونایی است، گفت: مجلس و دولت جدید به دنبال ساماندهی شرایط اشتغال در کشور هستند.

گفت و گو از حمیدرضا پیرهادی