آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو به هیچ وجه مطرح نیست

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در جلسه ای با اعضای سندیکای داروی انسانی، توجه به موضوع سلامت و بهداشت مردم را جزو سیاست های راهبردی دولت سیزدهم دانست و تاکید کرد: دولت و وزارت بهداشت در کنار صنعت پرافتخار داروسازی است تا دارو با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

 

وی افزود: تامین و تولید ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور توسط صنایع داروسازی مایه افتخار برای این بخش صنعت کشور است و انتظار داریم با حل مشکلات و همفکری و همکاری دولت و صنایع داروسازی ۳ درصد مابقی نیازهای کشور در زمینه دارو به ویژه بیماران صعب العلاج در کشور تهیه و تولید شود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دنبال آن است که صنعت داروسازی کشور با رفع مشکلات با قوت به کار خود ادامه دهد و با به روزرسانی تکنولوژی و تجهیزات در جهت سلامت مردم گام های موثری بردارد.

وی هر گونه هزینه برای تامین سلامت و بهداشت مردم را وظیفه ذاتی دولت و یک سرمایه گذاری بلند مدت برای آینده کشور دانست و ادامه داد: سه راس مثلث صنعت داروسازی، شرکت های بیمه و وزارت بهداشت باید با همفکری، همکاری و هماهنگی یکدیگر در جهت کاهش مشکلات مردم و حمایت از آنها در حوزه تامین دارو و حفظ سلامت جامعه حرکت کنند.

مخبر با اشاره به برخی از مشکلات پیش آمده در روزهای گذشته برای تامین داروی برخی از بیماران در کشور تصریح کرد: قابل قبول نیست که با وجود چنین صنعت داروسازی قوی و قدیمی در کشور مشکلات این چنینی برای برخی از بیماران بوجود آید .

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: تجربه تامین ۱۵۰ میلیون دوز واکسن ظرف دو ماه نشانگر این مهم است که بخش درمان و سلامت نظام جمهوری اسلامی ایران توانایی دارد تمام احتیاجات و نیازمندی های مردم در این بخش را تامین کند.

آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو به هیچ وجه مطرح نیست

وی اظهار داشت: از صنعت داروسازی کشور انتظار داریم تا با مدیریت قیمت گذاری و همکاری وزارت بهداشت وضعیت دارو در کشور به گونه ای اداره شود که مردم برای تامین دارو  در داروخانه ها دچار مشکل نشوند.

مخبر از داروسازان بزرگ کشور خواست به عنوان بازوی دولت و وزارت بهداشت راهکارها، پیشنهادها و برنامه جامع عملیاتی خود را برای توسعه صنعت دارو هر چه زودتر ارائه دهند.

معاون اول رییس جمهور همچنین در خصوص برخی شایعات مطرح شده در زمینه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به بخش دارو تاکید کرد: آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت به هیچ وجه در دولت مطرح نیست و انتظار می رود صنایع داروسازی با قیمت گذاری مناسب به رفع نیازمندی های دارویی کشور کمک کنند.

همچنین در این جلسه، اعضای سندیکای داروی انسانی به طرح مطالبات، نگرانی ها، دغدغه ها و پیشنهادات و انتقادات خود در زمینه های مختلف به ویژه لزوم نوسازی و بازسازی صنعت داروی کشور، کمک به کارخانه های داروسازی برای سرمایه گذاری های جدید در بخش خرید تجهیزات و ماشین آلات و ورود تکنولوژی های روز دنیا، دقیق شدن فرانشیز بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان ها، جلوگیری از فساد و توزیع ناعادلانه ارز ترجیحی در بخش دارو، اصلاح قانون مواد خوراکی و آشامیدنی و همچنین اساسنامه سازمان غذا و دارو پرداختند.