سیاست دولت سیزدهم با همسایگان از زبان عبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب در پیامی اینستاگرامی بار دیگر تأکید کرد که همکاری با همسایگان و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی در کانون سیاست خارجی دولت سیزدهم قرار دارد.

امیرعبداللهیان در این پیام اینستاگرامی خاطرنشان کرد: امروز سیزدهمین دولت ایران، در سایه سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی پویا و هوشمند، بر همکاری با همسایگان و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی تمرکز دارد و مصمم است باب همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه را بیش از پیش بگشاید. در این مسیر شبکه جامعه ایرانیان خارج از کشور نقش مهمی را ایفا خواهند کرد.

وی ادامه داد: وزارت خارجه با دستانی گشوده متمرکز بر ارائه تسهیلات به جامعه ایرانیان خارج از کشور است. اولین نشست شورای ایرانیان خارج از کشور طی هفته جاری توسط آیت الله رئیسی برگزار خواهد شد که نویدبخش آینده‌ای روشن در مسیر ارتباط ایرانیان خارج از کشور با سرزمین مادری خواهد بود. ارائه روان خدمات و تسهیلات کنسولی، تضمین آمد و شدهای پیوسته و بدون دغدغه جامعه ایرانیان خارج از کشور و اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی، تسهیل ارائه خدمات مالی و بانکی به ایرانیان خارج از کشور، تدوین قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور با همکاری مجلس شورای اسلامی در دستورکاری جدی قرار دارد.

 وزیر امور خارجه تصریح کرد: سیاست خارجی در دولت فعلی امیدوارانه بر آن است در همکاری وهمدلی با همه آحاد ملت ایران اعم از هموطنان ساکن در این جغرافیا و یا ایرانیان خارج از کشور وارد عمل شود و این آمادگی وجود دارد با هم پیوندهایی که درحوزه پیرامونی ایران زندگی می‌کنند و با هم قرن‌ها در بستر فرهنگی و تمدنی مشترک زیسته‌ایم گام‌های بلندی را به سوی همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه برداریم.

سیاست دولت سیزدهم با همسایگان از زبان عبداللهیان

وی افزود: در خصوص ایرانیان خارج از کشور تلاش دشمنان برای دمیدن بر موضوع آتش ایران هراسی است که رسانه‌های آن روی مرز تلاش زیادی را می‌کنند و برخی از ایرانیانی که سال‌ها به کشور سفر نکردند نگران هستند و اتفاقاتی در این سال‌ها در ایران افتاده که برخی از ایرانیان دوتابعیتی مورد سوءاستفاده دستگاه‌ها و سرویس‌های خارجی قرار گرفتند و ماموریت‌هایی به آنها داده شده که دستگیر شده‌اند و تعداد آنها به انگشتان دو دست نمی‌رسد. در ذیل سامانه میخک محیطی را تعریف کردیم که ایرانیان می‌توانند استعلام کنند که برای ورود و خروج دچار مشکل نشوند.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: بحث قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور مورد توجه جدی است که آن را به عنوان مصوبه در دستور کار خواهیم داشت.