ریاض گامی برای پایان جنگ در یمن برنمی‌دارد

حسن دانایی‌فر سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به جنگ شش ساله یمن گفت: هرچند شاهد گفت‌وگو‌های مختلف ایران و عربستان در بغداد هستیم، اما سخنان متعددی از مقامات سعودی درباره مذاکرات شنیدیم، باید گفت که عربستان‌سعودی جدیتی برای این‌گونه مذاکرات ندارد. ما بار‌ها پایان جنگ یمن را به‌عنوان یک خواسته در این گفت‌وگو‌ها عنوان کردیم، اما ریاض گامی برای پایان جنگ در یمن برنمی‌دارد و هر روز شاهد جنایات آن‌ها علیه مردم مظلوم این کشور و بمباران شهر‌های مختلف یمن هستیم.

گفت‌وگوی عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر جزو رخداد‌های مورد توجه در سطح منطقه بوده است؛ گفت‌وگویی که با میزبانی طرف عراقی صورت گرفته و ریاض تلاش می‌کند برخی مشکلات خود در سطح منطقه را از خلال این گفت‌وگو حل و خواسته‌های را مطرح کند. در این میان جنگ در یمن، مهم‌ترین خواسته دولت سعودی است و تلاش می‌کند گره آن را از طریق گفت‌وگو با تهران باز کند و خود را از مخصمه نجات دهد.

ایران در هر دور گفت‌وگو یادآوری و تأکید کرده است که میانجی نیست و به جای کسی از جمله یمنی‌ها مذاکره نمی‌کند و عربستان اگر خواستار حل بحرانش در یمن است باید مستقیما با «دولت نجات ملی در صنعاء» گفت‌وگو کند. تاکنون چهار دور گفت‌وگو میان ایران و عربستان انجام شده است. پرونده این گفت‌وگو در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و نماینده‌ای از این شورا مسئولیت این مذاکرات را بر عهده دارد.

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا، به نظر می‌رسد در حاکمیت آل‌سعود برای گفت‌وگو‌ها چند دستگی وجود دارد و ریاض چندان در این موضوع مصمم نیست.  سخنانی که مقامات سعودی برای گفت‌وگو بیان می‌کنند بیشتر کاربرد رسانه‌ای دارد، چراکه گامی جدی و عملی از سوی سعودی‌ها در این‌ باره ندیدیم. حتی از مذاکرات تهران و ریاض در بغداد چیز جدی دیده نشد. شاید بتوان گفت تنش‌ها کاهش یافته امیدواریم که عربستان‌سعودی اراده جدی برای گفت‌وگو داشته باشد.

خیابان تهران ریاض چه زمانی باز می‌شود؟

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.