ذره بین مجلس روی اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی

غلامرضا مرحبا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، با اشاره به اختلاف نظرات در رابطه با اصلاح ارز 4200 تومانی در کشور بیان داشت: مجلس حتماً به موضوع اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی و نحوه اجرای آن در کشور ورود خواهد کرد.

 

وی تاکید کرد: ارائه یارانه در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی و این نوع تخصیص ارز با توجه به نرخ های چندگانه، حتماً در اقتصاد فسادزا خواهد بود.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رانت، قاچاق، اجحاف به مردم و اتلاف منابع ارزی از دستاوردهای مستقیم این نوع پرداخت یارانه است یعنی یارانه در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی.

وی تاکید کرد: در اینکه این نوع پرداخت یارانه در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلاح شود، شکی وجود ندارد البته ممکن است در وهله اول، با توجه به اینکه کشور تورم بالایی دارد و نرخ ارز هم در کشور بالا است، برخی اقلامی که پیش از این با این نوع ارز تامین می‌شدند، دچار تورم شوند که البته این مسئله طبیعی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای با اشاره به اینکه اختلاف نظرات بین کارشناسان اقتصادی پیرو حفظ و یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مرطوب به تورم ناشی از این مسئله است تصریح کرد: برخی از افراد که طرفدار حفظ وضعیت موجود هستند معتقدند که تورم ما بسیار بزرگ خواهد شد اما برخی ها هم معتقدند که نه خیر. حتما پیرو این مسئله ما تورم خواهیم داشت اما به این حد نیست که نتوانیم آن را جبران کنیم.

وی اظهارداشت: ما باید راه های جایگزین و جبرانی در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مد نظر داشته باشیم تا دهک های وابسته به این یارانه صدمات جدی ترین نبینند و این مسئله کاملاً طبیعی است، اما در حال حاضر نه دولت و نه کَس دیگری راه حل جایگزین مطمئنی در این راستا ندارد.

ذره بین مجلس روی اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی

این نماینده مجلس گفت: به شخص بنده معتقدم باید جایگزین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت اعلام شود لذا یا ما می خواهیم کارت اعتباری به مردم دهیم و یا ارائه خدمات بیمه ای در زمینه دارو داشته باشیم، لذا همگی این موارد باید مشخص شود.

وی تاکید کرد: امیدوار هستیم این مسئله در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و در بحث هایی که در صحن علنی پیرو این لایحه انجام خواهد شد، به طور روشن مشخص شود.