ماجرای برخورد مهربانانه سردار سلیمانی با اسیر جنگی

حجت‌الاسلام‌ حسین جلالی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بارز حاج قاسم آرامش او بود، گفت: این شهید عزیز، در عملیات کربلای ۵ در کنار کانال ماهی، در دل دشواری و سختی‌ها، آرامش و اطمینان خاطر خاصی داشت. وقتی او را می‌دیدیم، طوری رفتار می‌کرد که انگار همه‌چیز عادی است و این آرامش به رزمنده‌ها اعتماد می‌داد. او با این آرامش، از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد.

این نماینده مجلس گفت: در کربلای ۱۰ در منطقه جنگی ، حاج قاسم مرا دیدید، سوار ماشینم کرد و گفت: نیروها را به خط بیاورد؛ به ایشان گفتم، حاجی من آخوندم؛ گفت: جنگ این چیزها را نمی‌شناسد.

وی با بیان اینکه حاج قاسم فوق‌العاده مهربان بود، گفت: در منطقه جنگی اسیری گرفته بودند، دنبال اطلاعات بودیم، حاجی از من خواست صحبت‌هایش را ترجمه و سپس از او پذیرایی کنم. ضمن جذبه و قاطعیت، فوق‌العاده مهربان و صمیمی بود. ضمن رعایت همه امور از جمله نظم و انضباط، به معنویات بچه‌ها بسیار توجه داشت؛ یعنی گردان‌هایی که معنویتشان بالا بود، اهل تجهد و نماز شب بودند، برای خط‌شکنی در اولویت قرار داشتند. عاشق روضه به ویژه روضه حضرت زهرا(س) بود و خانه خود را بیت‌الزهرا کرده بود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در خانه ملت با اشاره به فعالیت ۲۲ ساله خود در دفتر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی و ۱۳ سال شاگردی ایشان، گفت: ۳۵ سال خدمت علامه مصباح بودم. در مدت ۲۲ سالی که در دفتر ایشان بودم، حتی یک بار هم بی‌احترامی از ایشان ندیدم. او کریمانه از اشتباهات می‌گذشت. فیلسوف، روشن‌فکر و علامه‌ای بود که خلاء شهید مطهری و علامه‌طباطبایی را پر می‌کرد. تا آخر، حقوق کارمندی دریافت کرد. خانه او نزدیک مؤسسه بود، اما اجازه نمی‌داد حتی یک شاخه برق اضطراری برای منزل او انتقال دهیم.‌ خیلی به مسئله بیت‌المال توجه داشت که در این مورد وجه اشتراک بسیار با حاج قاسم داشتند.

ماجرای برخورد مهربانانه سردار سلیمانی با اسیر جنگی

حجت الاسلام جلالی با اشاره به درخواست دیدار حاج قاسم با آیت‌الله مصباح یزدی، اظهار داشت: من ۵ ماه نتوانستم این ملاقات را هماهنگ کنم تا اینکه حاج قاسم انگشترش را فرستاد و گفت ممکن است من نتوانم او را ببینم. من هیچ‌وقت نمی‌دانستم که چنین رابطه عاشقانه‌ای بین حاج قاسم و آیت‌الله یزدی برقرار است.

این دیدار در نهایت هماهنگ شد و این دو بزرگوار همدیگر را زیارت کردند.