واکنش اولیانوف به دیدار رابرت مالی با هیئت سعودی

میخائیل اولیانوف ، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین با انتشار توئیتی به دیدار دیروز سه شنبه رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به همراه نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام   با دیپلمات‌های سعودی در وین و تلاش مقامات ریاض برای گسترش دامنه مذاکرات وین با اعضای دیگر واکنش نشان داد.

اولیانوف در توئیت خود نوشت: علاقه برخی کشور‌ها برای حفظ ارتباط با شرکت کنندگان در مذاکرات احیای برجام طبیعی و قابل درک است. اما این به معنای گسترش دامنه مذاکرات وین نیست. به هیچ وجه. فقط مشارکت کنندگان اصلی برجام می‌توانند در مذاکرات شرکت کنند.

اولیانوف پیشتر با علی باقری کنی، رئیس هیئت ایرانی در برجام، ملاقات و در این دیدار درباره مسائل حل نشده اصلی در جریان مذاکرات وین بحث کرد. مذاکره کننده ارشد کشورمان همچنین دیداری با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام داشت.

رابرت مالی و نمایندگان تروئیکای اروپایی دیروز (سه‌شنبه) با دیپلمات‌های عربستان سعودی در هتل ماریوت وین دیدار کردند. گفته می‌شود در این هتل عموما جلسات هیئت آمریکایی با گروه ۱+۴ برگزار می‌شود.

واکنش به اولیانوف دیدار رابرت مالی با هیئت سعودی

هشتمین دور مذاکرات وین از روز دوشنبه با افزوده شدن برخی درخواست‌های جدید ایران به یک متن کاری از سر گرفته شد. دیدار‌های دو و چندجانبه میان هیئت‌های شرکت‌کننده گفتگو‌ها ادامه یافت و چهار موضوع از جمله رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی، تضمین‌ها و موضوعات هسته‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

 

پس از گفتگو‌های اخیر هیئت ها، وزارت خارجه آمریکا از پیشرفت متعادل در مذاکرات با ایران خبر داد و اعلام کرد امید می‌رود این گفتگو‌ها در این هفته سازنده باشد. وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که قصد رایزنی با کشور‌های اروپایی حاضر در برجام را برای ارزیابی آمادگی ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای دارد.