صدر: فشارهای خارجی عراق را از تشکیل دولت ملی منصرف نخواهد کرد

صدر در رشته توئیتی نوشت: اراده ملت آزاد مافوق تمام فشارهای کشورهای غربی و شرقی است و اراده ملت تشکیل دولت اکثریت ملی است.

 

وی بار دیگر تأکید کرد: هیچ فشار خارجی موجب تشکیل نشدن دولت اکثریت ملی نخواهد شد بلکه این تهدیدات عزم، پیشرفت و اراده ما را به سوی یک دموکراسی اصیل، آزاد و عادلانه عراقی تقویت خواهد کرد.

مقتدا صدر پیشتر نیز گفته بود که «دولت اکثریت ملی» در عراق تشکیل خواهد داد، اما در مقابل کمیته هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه این کشور معتقد به تشکیل «دولت توافقی» است. 

کمیته هماهنگی شیعه یا «بیت شیعه» عراق از همه نیروها و جریان‌های سیاسی شیعی این کشور از جمله دولت قانون، فتح و جریان حکمت ملی تشکیل شده است. 

جریان صدر که بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ۱۸ مهر گذشته بیشترین کرسی (۷۳ کرسی) را به دست آورده است عضو کمیته هماهنگی نیروهای شیعه عراق نیست. 

احزاب و گروه‌های سیاسی شیعه عراق عضو کمیته هماهنگی، با وجود انتقاد شدید به عملکرد دادگاه فدرال عراق در تائید انتخابات پر حرف و حدیت این کشور، به رای این نهاد قضایی تمکین کردند. 

نیروهای کمیته هماهنگی سیاسی شیعه عراق بر این باورند که در انتخابات زودهنگام پارلمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) تقلب و دستکاری روی داده بود، بنابراین با ارائه شواهد و مدارک از دست بردن در انتخابات به دادگاه فدرال عراق، خواستار ابطال نتایج این رویداد بودند. 

صدر: فشارهای خارجی عراق را از تشکیل دولت ملی منصرف نخواهد کرد

دادگاه فدرال عراق ۶ دی ماه سال جاری سرانجام پس از برگزاری چند نشست و در میان اما و اگرهای فراوان، رای به تائید انتخابات پارلمانی اخیر عراق داد.