جنگ طلبان و تندروها در آمریکا، بی توجه به این حقیقت که آمریکا مسوول واقعی وضعیت کنونی بوده  و با خروج یکجانبه از یک توافق بین المللی، تعهدات خود را نقض کرده است، در تداوم مخالفت با دیپلماسی ، نسخه های حماقت بار می پیچند.

در واقع، لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی با تلاش برای  منحرف کردن مذاکرات به طرق مختلف در تلاش هستند این مذاکرات به نتیجه نرسد چرا که در برابر منطق محکم و استوار و نیز رویکرد سازنده دولت جدید و تیم مذاکره کننده ایران مستاصل شده اند.

نیکی هیلی سیاستمدار جنگ طلب و تندروی آمریکایی با ابراز عصبانیت و خشم خود نسبت به از سرگیری مذاکرات وین برای لغو تحریم های ظالمانه یکجانبه علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام، به دولت جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات فعلی آمریکا برای تعامل در این زمینه تاخته است.

  نیکی هیلی در مصاحبه اختصاصی با واشنگتن تایمز، بایدن را به پنهان کردن تصویر کامل لغو تحریم های آمریکا همزمان با تلاش های وی برای از سرگیری تعامل با ایران در مذاکرات هسته ای متهم کرده است.

سفیر دولت تندروی ترامپ در سازمان ملل  مدعی شده است  این غیرمسوولانه و خطرناک است که بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای ایران با کنگره مخالفت کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در مطلبی به قلم مارک دوبوویتز و متیو کروئینگ دو تحلیلگر تندروی آمریکایی با هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز و به رغم رویکرد سازنده تهران مدعی شده است که به احتمال بسیار زیاد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به زودی با یک انتخاب سرنوشت ساز میان اجازه دادن برای تبدیل شدن به یک قدرت دارای سلاح هسته ای و استفاده از قدرت نظامی برای متوقف کردن آن مواجه خواهد شد.

این تحلیلگران جنگ طلب آمریکایی مدعی شده اند بهترین راه حل ممکن، مذاکره خواهد اما توافق هسته ای ۲۰۱۵ موفق به چنین کاری نشد و تهران نیز به توافقی که قابلیت چنین کاری را داشته باشد علاقه ای ندارد.

آنها با بهره گیری از تاکتیک نخ نمای محدود بودن زمان و هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران در پی عهد شکنی و نقض برجام از سوی واشنگتن مدعی شده اند که فرصت رو به پایان است.

این تحلیلگران تندرو بدون ارائه سند و مدرک با ارایه زمان هایی درباره زمان گریز هسته ای مدعی شده اند که دولت بایدن باید مانع این کار شود.

آنها در حالی دیپلماسی زورمدارانه و مذاکره توام با تهدید را پیشنهاد کرده اند که به خوبی می دانند سیاست فشار حداکثری دولت قبلی آمریکا علیه ایران شکست مفتضحانه ای خورده و جمهوری اسلامی ایران نیز ثابت کرده است که در برابر این رویکرد مقاومت می کند و سر تسلیم فرود نمی آورد.

 در واقع این تشویق و توصیه های حماقت بار به دولت بایدن برای انتخاب گزینه نظامی درصورت شکست احتمالی مذاکرات کنونی، خصمانه و مغایر اصول بین المللی است.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در پاسخ به این مطلب جنگ طلبانه گفته است: تشویق و توصیه رهبران به انتخاب گزینه نظامی - به ویژه زمانی که یک فرایند دیپلماتیک جدی در جریان است - حماقت بار، خصمانه و مغایر با اصول حقوق بین الملل است. کسانی که چنین برنامه‌های بی‌ملاحظه‌ای را طراحی و اجرا می‌کنند، مسئول عواقب آن خواهند بود.

توصیه های حماقت بار این تندروها  و جنگ طلبان آمریکایی در حالی است که سیاستمداران و صاحبنظران بسیاری در آمریکا از خروج واشنگتن از توافق هسته ای با ایران انتقاد کرده و آن را بدترین تصمیم واشنگتن در یک دهه اخیر در عرصه سیاست خارجی کشور خود می دانند.

 جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در تازه ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد، گفته است که موارد اختلاف موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران این مطلب را روز شنبه در پایان جلسات متعدد با نمایندگان گروه ۱+۴ و پیش از آنکه هتل کوبورگ را ترک کند،  به خبرنگاران گفته و تائید کرده است  که مذاکرات رو به جلو و در حال پیشرفت است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها نیز نسبت به پیشرفت‌های حاصل شده در روند مذاکرات اذعان دارند و به این ترتیب می‌توان محتاطانه این ادعا را مطرح کرد که به رغم پیچیدگی‌ها و مسیر پر پیچ‌ و خم پیش‌رو، شمارش معکوس تا دست‌یابی به توافق نهایی آغاز شده است.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد و یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

هراس تندروها در آمریکا از پیشرفت مذاکرات وین

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاًبا اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.