تعلل غرب در بازگشت کامل به سند برجام

  مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین با نشست‌های کارشناسی و تخصصی میان ایران و ۱+۴ در جریان است. علاوه بر این نشست‌ها، جلساتی به صورت دو جانبه و چندجانبه میان مذاکره‌کننده ارشد هر کشور برگزار می‌شود. در روزهای گذشتۀ گفت‌وگوها، مذاکره‌کنندگان کشورمان متن‌هایی را در زمینه رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی روی میز مذاکرات قرار دادند و این دو متن مبنای گفت‌وگوها میان کشورها قرار گرفته است.

روز سه‌شنبه نیز مانند روزهای گذشته علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان به صورت دو جانبه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات دیدار و گفت‌وگو کرد. سپس وی در جلسه‌ای چندجانبه با مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها رایزنی کرد.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه پس از جلسات پی‌درپی روز گذشته میان مشارکت کنندگان در گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد گفت: مذاکرات حسب ضرورت، در قالب‌ها و ساختارهای مختلف پیگیری می‌شود تا هیچ یک از هیئت‌ها از روند مذاکرات باز نمانند.

میخائیل اولیانوف در توئیتی نوشت: با توجه به برخی گمانه زنی‌ها نیاز به شفاف سازی وجود دارد. گفت‌وگوهای وین بر حسب ضرورت با ساختارهای متفاوت برگزار می‌شود.

وی در این رابطه توضیح داد: شرکت‌کنندگان برجام بدون ایالات متحده، شرکت‌کنندگان برجام بدون ایران اما با آمریکا، تروئیکا و ایران، آمریکا و روسیه ایران و روسیه، چین و ایران و غیره. این دیپلمات روس افزود که با تنوعی که در شکل برگزاری مذاکرت هست، هیچ هیئتی از روند مذاکرات عقب نمی‌ماند. 

در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با خبرسازی و انتشار تصاویری از دیدار مذاکره‌کننده ارشد روسیه با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ادعا کردند که روسیه به نمایندگی از ایران در حال رایزنی با آمریکا است که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز درخصوص این خبرسازی، گفت: تنها نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ۱+۴، آقای دکتر علی باقری هستند و هیچ کشور یا شخص دیگری مسئولیت ندارد.

هیئت مذاکره‌کننده کشورمان از ابتدای مذاکرات اعلام کرده است که ایران حاضر نیست چیزی کمتر از برجام را بپذیرد و تاکنون نیز درخواستی فراتر از برجام نداشته است.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با الجزیره در خصوص روند مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین گفت: هنوز در مذاکرات وین شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی نیستیم به نحوی که به نظر نمی‌رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند؛ لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: ما وقتی از تضمین صحبت می‌کنیم یعنی این که اولا تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود، ثانیا تحریم‌هایی که برداشته می‌شود و لغو می‌شود، مجددا به بهانه دیگری از جمله بهانه قانونی که در کنگره تصویب شده یا قانونی که توسط رئیس جمهور امضا می شود، بازگردانده نشوند.

تعلل غرب در بازگشت کامل به سند برجام

وی همچنین درباره دریافت تضمین در مذاکرات افزود: صحبت از تضمین و تعهدات، ابعاد مختلفی دارد اما حداقل آن این است که فروش نفت ایران و واردات ارز در سیستم بانکی کشور ما بدون هیچ مشکلی انجام شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: از نظر ما هر زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود در برجام برگردند، آن زمانی است که می‌توانیم اعلام کنیم به یک توافق رسیده‌ایم.

امیرعبداللهیان افزود: ما وقتی از لغو تحریم‌ها یا برطرف شدن تحریم‌ها صحبت می‌کنیم، منظورمان بازگشت کامل به سند برجام است. هر آنچه که در متن برجام پیش‌بینی شده و مورد تایید قرار گرفته و آن توافق تبدیل به قطعنامه شده است؛ همه آن موضوعات از نظر جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه طرف‌های مختلف قرار گیرد. پس در این مرحله سقفی که ما در مذاکرات فعلی وین دنبال می‌کنیم، لغو تحریم‌های برجامی است؛ اما حتما در ادامه، لغو کامل تحریم‌ها مورد توجه ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: از نظر ما هر زمانی که طرف های مقابل به تعهدات کامل خود در برجام برگردند، آن زمانی است که می توانیم اعلام کنیم به یک توافق رسیده‌ایم. این به طرف‌های مقابل به ویژه غربی‌ها بر می‌گردد که آیا می‌خواهند در چند روز آینده، مذاکرات به توافق خوب منتهی شود یا در چند هفته آینده یا در چند ماه آینده. جمهوری اسلامی ایران، ابتکارات عملی، روشن و قابل دستیابی به نتیجه را روی میز قرار داده است؛ اما ما هنوز نیت و اراده جدی طرف غربی را در مذاکرات به خوبی لمس نمی‌کنیم. لذا فکر می‌کنم اگر طرف مقابل نسبت به سقف زمانی نگرانی دارد، می‌تواند خیلی راحت در چارچوب بازگشت به برجام و اجرای کامل تعهداتش به توافق برسد؛ بویژه آنکه همه چیز در سند برجام روشن است و حتی نیاز به مذاکرات طولانی هم وجود ندارد.

کشورهای غربی تلاش کردند که با تعیین ضرب‌الاجل بر ایران فشار وارد کنند تا به بهانه آن، ایران هر توافقی بپذیرد؛ اما جمهوری اسلامی اعلام کرد که در رسیدن به توافق عجله‌ای ندارد و اگر غرب به دنبال دستیابی به توافق است می‌تواند اولین گام را در عمل به تعهدات خود ذیل برجام، بردارد. با این وجود، اذعان قریب به اتفاق کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌گوها این است که مذاکرات با کندی اما رو به جلو در جریان و نقاط اختلافی میان هیئت‌ها رو به کاهش است.