مقاومت برخی‌ها در برابر اقتصاد مقاومتی

 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مهم است و باید برای برنامه‌های اجرائی و همه‌ بخش‌های آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولت ها پیگیری و اقدام شود؛ این بخشی از سخنان رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب خطاب به همه مسئولان بوده است.

البته این تنها گوشه‌ای از تاکیدان رهبر انقلاب در موضوع اقتصاد مقاومتی بوده و ایشان بار‌ها این موضوع را به مسئولان کشور گوشزد کردند.

سوم شهریور ماه بود که حجت اسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی بیان کرد که قطعاً راه برون رفت کشور از مشکلات، ایستادگی، مقاومت و همچنین توجه به اقتصاد مقاومتی است و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با قوت دنبال می‌کنیم.

همچنین رئیس جمهور دوشنبه ۲۶ مهر در دومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت که با جدیت کارِ اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد و سفره و بازار و نان مردم را به این مذاکرات گره نمی‌زنیم، اما هیچ زمانی ایران میز مذاکره را ترک نکرده و ما در مذاکرات نتیجه‌محور، حتما جدی هستیم.

البته پیش از این، وقتی رئیسی در مسند ریاست قوه قضاییه بود، بر موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید و اعتقاد داشت که بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور با اجرای انقلابی رهنمود‌های رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی که در جلسه اخیر سران قوا مطرح کردند، برطرف می‌شود.

به عقیده کارشناسان اگر دولت و تفکر حاکم بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را باور داشته باشد، علاوه بر استفاده درست و بهینه از منابع و اختیارات در دسترس خود، برای ایفای نقش مردم به عنوان عنصر کلیدی دیگر در اقتصاد نیز بسترسازی خواهد کرد.

اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است. ضروری است که مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانت‌خوارها به اقتصاد جلوگیری کنند. اگر ما فضا را برای حضور جوانان مؤمن و خلاّق ایران اسلامی در عرصه‌ی اقتصادی فراهم کنیم، قطعاً تحولات مثبتی را در این عرصه شاهد خواهیم بود.

در نظر بسیاری از مردم اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد باید در مقابل تهدید اقتصادی خارجی مقاومت کند. با وجود تحریم ­های اقتصادی، ما در حال حاضر به نوعی درگیر جنگ اقتصادی هستیم و با وجود اقتصاد مقاومتی است که می‌توان در مقابل تهدید‌ها مقاومت کرد و از مسائلی همچون از هم پاشیدگی اقتصاد جلوگیری کرد. تلاش برای از هم پاشیدگی اقتصاد، از اهداف دشمن است. اقتصاد مقاومتی باید اقتصادی باشد که در پایان یک جنگ اقتصادی همچنان پابرجا باشد و متلاشی نشود.

اقتصاد مقاومتی چگونه محقق می‌شود؟

محمدعلی محمدی فرماندار همدان معتقد است که اقتصاد مقاومتی تنها راه برون رفت ما از مشکلات اقتصادی است؛ افزون بر این هر دستگاه اجرایی و سازمان باید مصادیق مشخصی از اقتصاد مقاومتی مطابق شرح وظایف و جامعه هدف خویش داشته باشد و امور و وظایف منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تقویت و مابقی را اصلاح کند.

از سوی دیگر حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که دو نرخی و تک نرخی شدن ارز در اقتصاد مقاومتی مهم بوده و جزو شاخصه‌هایی است که در بحث اقتصاد مقاومتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته جلوگیری از خلق پول و چاپ اسکناس افزایش ارزش پول ملی یکی دیگر از گام‌های تحقق اقتصاد مقاومتی بوده که به گفته کنعانی مقدم دولت سیزدهم در حال تحقق آنهاست و مانند دولت‌های گذشته هیچ مقاومتی در برابر اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ندارد.

مقاومت برخی‌ها در برابر اقتصاد مقاومتی

این تحلیلگر سیاسی بر این باور است که خصوصی سازی یکی از مباحث مهم در بحث تحقق اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی بدون تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی آن هم با روش درست و صحیح عملا امکان پذیر نیست.

اما حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، محدود سازی اقتصاد دولتی و آزادسازی اقتصاد، توجه به نخبگان و بهره­ گیری ازفناوری نوین، جلوگیری از سوداگری و فعالیت­ های غیر مولد، مردمی سازی اقتصاد و توانمندسازی مردم، کاهش وابستگی به درآمد نفت، تدوین دقیق نقش دولت و مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی، اولویت تولید بر واردات و حمایت ازخرید کالای داخلی، حمایت صاحبان سرمایه و نیروی کار و اشتغال زائی وایجاد فرصت های شغلی از مهم‌ترین رهکارهای پیشبرد اقتصاد مقاومتی هستند.