دوری از تجمل گرایی راه بازگرداندن اعتماد اجتماعی است

کاظم انبارلویی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با افکارنیوز گفت: یکی از راه‌های بازگرداندن اعتماد اجتماعی ، دوری از تجمل  و اشرافی گری است.

«شما چگونه می‌خواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسائل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت المال هیچ حدی برای خودمان قائل نشدیم – مگر حدی که دردسر قضایی درست بکند! – و هر چه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی می‌ماند؟ مگر مردم کورند؟ ایرانیان همیشه جزو هوشیار‌ترین ملت‌ها بوده‌اند؛ امروز هم به برکت انقلاب از هوشیارترین‌هایند؛ از هوشیار‌ها هم هوشیار‌تر. آقایان! مگر مردم نمی‌بینند که ما چگونه زندگی می‌کنیم؟»

این بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در مذمت اشرافی‌گری در دهه هفتاد بوده است.

به گفته انبارلویی سه قوه با دستور کار تحول در خدمات رسانی به مردم و کارآمدسازی امر حکومت و حکمرانی، توانستند اعتماد مردم که در دولت قبل آسیب دیده بود را بازگردانند و سرمایه اجتماعی دولت به میزان قابل توجه‌ای ترمیم شد. 

 

رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر سال ۹۵ خطاب به مسئولان بیان کردند که ما آسیب‌های ناشی از فقر را شناخته‌ایم، روی آن‌ها برنامه‌ریزی میکنیم، درباره‌ی آن‌ها جلسه می گذاریم، امّا آسیب‌های ناشی از مستی اشرافی‌گری را کأنّه درست نمی‌شناسیم.