پهپاد و موشکی که به امارات می‌رسد به اسرائیل هم خواهد رسید

رئیس مرکز مطالعات فلسطینی-اسرائیلی امیل توما در حیفا معتقد است، حملات پهپادی و موشکی به امارات برای تل آویو هم نگران کننده است، چون این باور وجود دارد که پهپاد‌ها و موشک‌هایی که قادرند به امارات برسند به سرزمین های اشغالی هم می‌رسند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، دکتر عصام مخول، توضیحاتی درباره حملات روز دوشنبه به امارات و بازتاب آن در اراضی اشغالی فلسطین ، بیان کرد.

به عقیده وی، به یقین این حملات برای اسرائیل نگران کننده است و در بیانیه‌های صادر شده و اظهار نظر‌ها در اسرائیل این نگرانی‌ها عیان شده است.

این کارشناس دو مورد را عامل نگرانی‌ها صهیونیست ها دانست: اولین مورد همان سخن تحلیلگر خبری در شبکه دوم اسرائیل است که گفت «پهپاد‌هایی که می‌توانند از یمن به امارات برسند، به ایلات و پس از ایلات در اسرائیل هم می‌توانند برسند به همین دلیل اسرائیل نگران است.» نکته بعدی در هراس اسرائیل که باز هم به وضوح به آن اشاره شده است، نگرانی از این است که این حمله نمی‌تواند موجب دشمنی بیشتر امارات و همسایگانش با ایران شود بلکه ممکن است منجر به آن شود که امارات و کشور‌های همسایه اش بیشتر به ایران نزدیک شوند. این زاویه برای تل آویو بسیار مهم است به ویژه اینکه به اجماع معتقدند آمریکا در پی عقب نشینی از منطقه است و همین الان نیز حضور آمریکا در منطقه بسیار کاهش یافته است. 

 مخول بر این باور است که وقتی اسرائیل می‌گوید هرگز اجازه نخواهد داد به کشور‌های همپیمانش تجاوز شود در واقع می‌خواهد به این کشور‌ها بگوید اگر آمریکا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از شما حمایت کند یا اینکه در میدان دفاع از شما حضور ندارد ما در کنار شماییم. اما در مورد توانایی اسرائیل برای حمایت از همپیمانانش تردیدهایی وجود دارد. اسرائیل چنین توانایی ندارد، اما شاید بتواند از نظر روانی دوستانش را تقویت کند. اسرائیل نگران آن است که هر نوع نزدیک شدن میان کشور‌های حوزه خلیج (فارس) و ایران موجب شود تا رویاهایش در زمینه عادی سازی روابط از هم بپاشد. 

این کارشناس اسرائیل امروز از نظر سیاسی و راهبردی در وضعیت بغرنجی توصیف کرد. چراکه اسرائیل به این می‌اندیشد که آیا این کشور‌ها به ایران نزدیک می‌شوند یا خیر؟ آیا به این باور می‌رسند که ایران توان حمایت از آنان را دارد و باید در پی بهبود روابط با این کشور باشند یا خیر؟ شواهدی از چنین تحولی را در امارات می‌بینیم و این برای اسرائیل بسیار نگران کننده است. نمونه آن سفر چند هفته قبل مشاور امنیت ملی امارات به ایران بود.

نکته دیگر که به نگرانی های تل آویو افزوده است درباره توان پهپاد‌ها در حمله به اهداف است ضمن اینکه از موشک‌های جدید در دست آزمایش هم خبر‌هایی به گوش می‌رسد، ایران پنج هزار کیلومتر با اسرائیل فاصله دارد و تل آویو بر این باور است که جغرافیایی راهبردیش در منطقه با تهدید مواجه شده است و اوضاع بی ثبات وغیر قابل اعتمادی دارد.

دوشنبه نیروهای مردمی یمن در پاسخ به سال‌ها تجاوز و دخالت سیاسی و نظامی امارات در یمن بخشی از فرودگاه بین المللی ابوظبی را مورد هدف موشک قرار داد. در این حملات که منجر به انفجار سه تانکر نفت شد سه نفر کشته و شش تن مجروح شدند.

این حملات واکنش امارات و کشور‌های مختلف را به دنبال داشت. ابوظبی درحالی نیرو‌های یمنی را متهم به حمله به غیرنظامیان می‌کند که امارات و ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بیش از شش سال است که در حال کشتار مردم بی دفاع یمن و بمباران مناطق مسکونی این کشور است.