رئیسی بعد از بازگشت به تهران چه گفت؟

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان که از روز چهارشنبه 29 دی ماه 1400 به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به روسیه سفر کرده بود، دقایقی پیش وارد تهران شد.

رئیسی در بدو ورود به تهران در تشریح دستاوردهای این سفر گفت: در این سفر جلسات و دیدارهای مختلفی داشتیم، و بحث هایی که بین ما و مسئولان عالی رتبه کشور دوست ما روسیه انجام شد در جهت اهداف کلان جمهوری اسلامی بود.

رئیسی بعد از بازگشت به تهران چه گفت؟

وی افزود: هدف مهم در سیاست خارجی جمهوری تعامل حداکثری با کشورهای جهان به خصوص کشورهای همسایه، هم پیمان و هم سو با ماست.

رئیسی گفت: مناسباتی تا کنون بین ما و روسیه بوده ولی در این سفر توافقات اساسی برای گسترش همه جانبه پایدار و سودمند برای دو کشور صورت گرفت.

رئیس جمهور یادآور شد: بدون تردید توسعه روابط با روسیه به امنیت و رفاه دو ملت کمک خواهد کرد. حتما این همکاری های امنیت ساز برای منطقه خواهد بود.

رئیسی تاکید کرد: صحبت هایی شد که ما می‌توانیم گام‌هایی در جهت شکستن سلطه دلار و با پول ملی تبادلات را ادامه دهیم.

رئیس جمهور گفت: وزیر نفت ما توافقات خوبی با مسئولان انرژی روسیه داشت که آثار آن بعد از این مشخص خواهد شد.

وی افزود: در این سفر نسبت به رفع موانع تجاری و جهش روابط تجاری توافقات خوبی صورت گرفت. روابط  تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست و ما هدف گیری کردیم در گام اول ده میلیارد دلار سطح تجارت دو کشور ارتقا پیدا کند.

رئیسی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی هم بحث های خوبی صورت گرفت که به مبادلات واقعی محصولات کشاورزی منجر می شود. در حوزه حمل و نقل هم بحث هایی انجام شد و قرار شد حوزه ترانزیتی دنبال شود به نحوی که بتوانیم کار کریدور شمال و جنوب را با همکاری دو کشور دنبال کنیم. این مسیر ترانزیتی حمل و نقل را آسان و زمان حمل و نقل را بسیار کم خواهد کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: در بحث حوزه های صنایع، همکاری های دفاعی، هوا و فضا و همکاری های فضایی هم قرار شد توسعه های لازم صورت گیرد و قرار شد وزارت خارجه و رئیس کمیسیون اقتصادی ما توافقات صورت گرفته را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

رئیسی گفت: در حوزه سیاست خارجی اولین موضوعی که بین ما مطرح شد بحث یک ادراک مشترک در باره تحولات خارجی است که این ادراک مشترک موجب همکاری های طرفین خواهد شد. بدون تردید همکاری های ما و روسیه می تواند در حوزه سیاست خارجی نسبت به بحران های منطقه ای و مسائل بین المللی و امنیت و ثبات کمک کند.

رئیس جمهور گفت: اطمینان داریم حضور ایران در منطقه حضور امنیت ساز است و کشورهای منطقه هم این را دیده اند. برعکس حضور کشورهای بیگانه در منطقه همواره برای منطقه مشکل امنیتی ایجاد کرده است.

وی افزود: در این سفر همچنین دیدار سه ساعته خوبی با آقای پوتین داشتیم و درباره مسائل مختلف صحبت کردیم و توافقات خوبی حاصل شد. وزرا نیز دیدارها و گفت وگوهای مشترک خوبی داشتند و توافقات خوبی حاصل شد. امیدواریم این سفر نقطه عطفی باشد و این روابط به امنیت منطقه کمک کند.

 در جریان سفر به روسیه رئیس جمهور علاوه بر دیدار با همتای روس خود، با ایرانیان مقیم روسیه، فعالان اقتصادی و تجار روس و رئیس شورای مسلمانان این کشور نیز دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور همچنین در جمع نمایندگان مجلس دومای روسیه و اعضای شورای علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو حضور یافته و سخنرانی کرد و دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو نیز به آیت الله رئیسی اعطا شد.

رئیسی در پایان برنامه‌های سفر به روسیه در مسجد جامع مسکو حضور یافته و پس از اقامه نماز جماعت در جمع نمازگزاران سخنرانی کرد.