مالیات بر خانه های خالی به کجا رسید؟

سید البرز حسینی در گفتگو با افکارنیوز، در ارزیابی خود درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت: ما برای اینکه از شرایط چسبندگی به منابع نفتی جدا شویم باید به سمت تعریف منابع درآمدی جدید حرکت کنیم، البته این منابع درآمدی باید منابع درآمدی پایداری باشند.

وی تاکید کرد: یکی از مصادیق در این رابطه ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید نظیر مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه ومالیات بر خودرو و خانه لوکس است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد خانه‌های خالی در کشور کم نیست اظهار داشت: از این رو مجلس در این رابطه پیشگام شد و قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد البته ما ادعا نمی‌کنیم که این قانون می‌تواند به طور ۱۰۰ درصد مشکلات در این بخش را حل کند، اما قدمی بود که باید برداشته می‌شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیازمند تبادل اطلاعات بین وزارت راه و شهرسازی، امور مالیاتی و نهاد‌های مرتبط هستیم، تاکید کرد: از این رو یک سری اطلاعات از وزارت راه و شهرسازی در این رابطه احصا شده و به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما وقتی بررسی در این رابطه انجام می‌دهیم، می‌بینیم که بخشی از این خانه‌های خالی به ۱۰ الی ۱۵ درصد جامعه معطوف می‌شود و بخش عظیمی از این ۱۰ الی ۱۵ درصد از خانه‌های خالی هم برای بانک‌ها و موسسات مالی کشور است که متاسفانه به سمت سوداگری و خرید و فروش ملک حرکت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: با این حال آمار‌های لازم در اختیار وزارت راه و شهرسازی موجود است و تنها اراده‌ای می‌خواهد که در این رابطه اقدام شود.

مالیات بر خانه های خالی به کجا رسید؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امیدواریم اختلاف ارتباطی که بین دو مرجعی که یکی جمع کننده اطلاعات و دیگری عمل کننده به این قانون است از بین رفته و ما شاهد عملیاتی شدن این قانون باشیم.

وی تاکید کرد: مسئولین امور مالیاتی نباید این قانون را با وجود برخی خطا‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد متوقف کنند. قطع به یقین این قانون می‌تواند به مردم در موضوع اجاره بها خانه کمک کند.

گفت و گو از حمیدرضا پیرهادی