خودروسازان برای ارتقاء کیفیت سرمایه‌گذاری نکردند

« علیرضا سلیمی » با اشاره به تذکر رهبر معظم انقلاب در مورد ارتقای کیفیت صنعت خودرو سازی در کشور اظهارداشت: در حوزه کیفیت صنعت خودرو، فاصله معناداری با صنعت خودرو سازی در دنیا داریم. خودروی تولید داخل به دلیل کیفیت پایین آن  در شان ملت ایران نیست باید این صنعت ارتقا یابد.

 عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ارتقا نیافتن کیفیت خودرو های داخلی در طول زمان اضافه کرد: خودروی پیکان نزدیک به ۵۰سال در ایران تولید شد اما تغییرات اساسی در کیفیت نداشت. خودرو پراید و سمند هم دارای چنین مشکلی هستند، اما خودرو بنز در طول دوره زمانی تولید خود تغییرات اساسی کرده است این واقعیت نشان می دهد، در سال های اخیر به ارتقای کیفیت صنعت خودرو سازی توجه جدی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از اشکالات دیگر صنعت خودرو سازی در کشور این است که به توسعه و پژوهش در صنعت خودروسازی توجه  کافی نشده  است  و بخش پژوهش و تحقیق توسعه در این زمینه هم  به شدت ضعیف است و سرمایه گذاری لازم  در این زمینه انجام نشده است.

سلیمی گفت: زمانی می‌توانیم خودروساز حرفه‌ای شویم که به تحقیق و پژوهش توجه داشته باشیم و باید ضمن استفاده از دستاورد دیگران، فضای مناسبی را در اختیار محققان و پژوهشگران داخلی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه خودروسازان  ادعا دارند که زیان ده هستند و از نظر مالی توان توسعه و ارتقا کیفیت خودرو را ندارند گفت: اما  این ادعا بهانه ای بیش نیست چون خودرو سازها می توانند درصدی از فروش خودرو  را  با ردیف بودجه ای جداگانه به تحقیق و توسعه اختصاص دهند اما سوال این است که چرا این کار را نکردند؟ 

عضو کمیسیون صنایع و معادن به کار نگرفتن نیروهای کیفی  در صنعت خودروسازی را یکی دیگر از ضعف های این حوزه دانست.

نماینده مردم محلات و دلیجان با اشاره به بازنشدن  ایربگ خودروی داخلی در تصادفات گفت: این واقعیت صنعت خودروسازی کشور است  که مردم با آن مواجه هستند و شرکت های خودرو ساز باید در این زمینه جوابگو باشند.

سلیمی خاطر نشان کرد: سازمان استاندارد را در این حوزه بی تقصیر نمی بینم درگذشته این سازمان کوتاهی کرده و اجازه شماره گذاری به خودروهای بی کیفیت  را داده است. در خصوص کیفیت خودروهای داخلی ضرب الاجل تعیین می‌شود، اما چرا این خودروی بی‌کیفیت و ارابه‌های مرگ تا به امروز شماره گذاری شده اند؟ این سوال توسط سازمان استاندارد بی پاسخ باقی مانده باید هر چه سریع تر پاسخ روشنی در این زمینه داده شود.

خودروسازان برای ارتقاء کیفیت سرمایه‌گذاری نکردند

وی افزود :جالب است که سازمان استاندارد در تصادفی به عنوان مدعی  نسب به بی کیفیت بودن خودرو ها اعتراض کرده بود این در حالی است که سازمان استاندارد در جایگاه متهم قراردارد نه مدعی، به دلیل اینکه نباید به خودروی که فاقد کیفیت هستند اجازه نصب پلاک دهد.متاسفانه در کشور ما  رویه این است که افراد متهم، مدعی می شوند و صورت مساله را پاک می کنند به نظر بخشی از مشکلات  صنعت خودروسازی به این حوزه بر می گردد که امیدواریم با همکاری مسوولان ذی ربط در این زمینه شاهد ارتقای کیفیت خودرو در کشور باشیم.