امیرعبداللهیان خطاب به بورل

« جوزپ بورل » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین، امشب (شنبه) در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند مذاکرات جاری وین گفتگو و رایزنی کرد.

دور هشتم مذاکرات وین جمعه هفته پیش در پی تفاهم هیات های ایران و ۱+۴ برای مشورت با پایتخت ها به مدت یک هفته متوقف شد. 

* مذاکرات در برهه زمانی مهم

بورل در این گفتگو با ذکر این نکته که هم اکنون مذاکرات در برهه زمانی مهمی قرار دارد، اظهار داشت: انتظار این است همه طرفها با یک دستورکار مشخص و در راستای رسیدن به توافق به وین بیایند و آماده اتخاذ تصمیم های سیاسی باشند.  

*  برخی تحولات مثبت در مذاکرات رخ داده ، اما هنوز انتظارات ما را برآورده نمی کند

امیرعبداللهیان نیز در این‌گفتگوی تلفنی ضمن تشکر از تلاشهای «جوزپ بورل»، انریکه مورا (معاون بورل) و اتحادیه اروپا در جهت هماهنگ کردن مذاکرات عنوان کرد: از زمان گفتگوی پیشین برخی تحولات مثبت در مذاکرات رخ داده است، اما هنوز انتظارات ما را برآورده نمی کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم، اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تاکید داریم.

 وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: متاسفانه برجام در سالهای اخیر منافع اقتصادی برای ایران نداشته است. ما تنها در صورتی به یک توافق خوب می رسیم که تامین کننده منافع اقتصادی ما به صورت پایدار و قابل اتکا باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر خاطرنشان کرد: ایران برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم است و در این راستا با اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام در ارتباط مستمر و نزدیک خواهد بود.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان امروز (شنبه) در پاسخ به فارس درباره دریافت ضمانت در مذاکرات وین تصریح کرد: تضمین را در همه سطوح سیاسی، حقوقی و اقتصادی مطالبه کردیم و در بخش‌هایی از آن توافقاتی حاصل شده است. 

 امیرعبداللهیان طی چند روز گذشته با وزرای خارجه امارات، عراق و ژاپن تلفنی گفتگو کرده بود.