اصلی‌ترین اختلاف در مذاکرات ایران و عربستان

حسن‌ هانی‌زاده ، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد نشست‌های بین ایران و عربستان سعودی و چرایی به نتیجه نرسیدن این مذاکرات بیان کرد: مذاکرات ایران و عربستان از اردیبهشت ماه سال جاری در بغداد با نظارت دولت عراق انجام شده است و 4 دور مذاکرات فشرده و نفس گیر بین ایران و عربستان صورت گرفته است و دور پنجم هم به زودی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: مهم ترین مسائل منطقه و روابط دو جانبه و رابطه ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که مورد اختلاف ایران و عربستان بوده به یک خروجی قابل قبولی رسیده است.

او خاطرنشان کرد که اما مهم ترین چالش پیش رو در مذاکرات در تیم ایران و عربستان در بغداد موضوع جنگ یمن است.

هانی‌زاده بیان کرد: عربستان سعودی حاضر نیست که به یمن و انصارالله امتیازاتی بدهد و قصد دارد از طریق حملات نظامی و بدست آوردن یک پیروزی میدانی به نوعی جنگ را به نفع خود پایان دهد.

این کارشناس ادامه داد: در حالی که ایران معتقد است عربستان باید به جنگ پایان دهد و با طرف های یمنی از طیف های یمنی وارد مذاکره شود و مشکلات خودشان را با مذاکره حل کند.

هانی‌زاده گفت که عربستان سعودی بر سر این مسئله و اینکه انصارالله باید در ساختار قدرت آینده یمن نقش داشته باشد اختلاف دارد درحالی که ایران معتقد است انصار الله بخش مهمی از ساختار اجتماعی یمن است و باید در ساختار قدرتی یمن در آینده مشارکت داشته باشد.

اصلی‌ترین اختلاف در مذاکرات ایران و عربستان

وی درانتها تصریح کرد: ایران پیشنهاد پایان جنگ یمن به عربستان را ارائه داده است و پس از آن مذاکره مستقیم بین عربستان و انصارالله و سپس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان و دولت در دستور کار یمن قرار گیرد و عربستان و ایران می توانند در این خصوص به یمن کمک کنند که البته تا کنون عربستان مقاومت می کند.