گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره مذاکرات وین

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد بلینکن با همتای انگلیسی خود در خصوص نگرانی‌های شدید و مشترک از حمله احتمالی روسیه به اوکراین در روزهای آینده گفت‌وگو کرد.

 بر اساس این بیانیه، وزیر خارجه آمریکا بر اهمیت همکاری با متحدان ناتو و شرکای اروپایی آمریکا در منطقه برای تحمیل هزینه های سریع و شدید بر روسیه در پاسخ به هرگونه تهاجم احتمالی به اوکراین تاکید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در گفت‌وگوی خود همچنین در مورد ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای گفت‌وگوی معنادار با روسیه در خصوص  نگرانی‌های امنیتی متقابل به گونه ای که منجر به یک راه‌حل دیپلماتیک شوند، بحث و گفت‌وگو  کردند.

  بر اساس این بیانیه، بلینکن تاکید کرد که هر تصمیمی که آمریکا در اروپا بگیرد با مشورت متحدان و شرکا انجام خواهد شد.

 در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است دو طرف همچنین درباره مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر اجرای پروتکل ایرلند شمالی و حفظ دستاوردهای توافق بلفاست بحث و گفت‌وگو کردند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن و همتای انگلیسی اش همچنین درباره اهمیت دستیابی به یک نتیجه موفق در مذاکرات با ایران در خصوص بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام گفت‌وگو کردند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با فضاسازی‌های کشورش علیه روسیه بر سر اوکراین امروز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت‌وگو کرد و گفت: لازمه کاهش تنش‌ها ورود مسکو با حسن نیت به مذاکرات است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد بلینکن بصورت واضح اعلام کرد که مسیر دیپلماتیک برای حل این بحران همچنان باز است اما لازمه آن کاهش تنش‌ها از سوی مسکو و ورود به مذاکرات با حسن نیت است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی از آمریکایی‌های ساکن اوکراین خواست تا این کشور را ترک کنند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه به وقت محلی ادعا کرد در موقعیتی هستیم که اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تصمیم بگیرد، حمله به اوکراین در هر زمانی می تواند اتفاق بیفتد.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن اظهار داشت: می خواهم صریح بگویم، هر آمریکایی در اوکراین باید هر چه زودتر ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده این کشور را ترک کند. بدیهی است که نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم.

سالیوان با بیان اینکه ما دقیقا نمی دانیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد، ادعا کرد اما اکنون خطر به اندازه کافی زیاد است و تهدید به اندازه کافی فوری است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد اگر حمله روسیه به اوکراین انجام شود، احتمالا با بمباران هوایی و حملات موشکی آغاز خواهد شد که به وضوح می تواند غیرنظامیان را بدون توجه به ملیت آنها بکشد. تهاجم بعدی شامل یورش یک نیروی عظیم زمینی خواهد بود.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره مذاکرات وین

تارنمای بلومبرگ نیز به نقل از مقامات آگاه مدعی شد که اقدامات روسیه می تواند شامل ایجاد یک اقدام تحریک آمیز در منطقه دونباس یا حمله به کی یف پایتخت این کشور باشد. هر اقدامی از سوی روسیه می تواند از روز سه‌شنبه آغاز شود.

غرب به ویژه آمریکا، به ادعاهایی مبنی بر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین که در دستور کارش قرار داده اند، شدت بخشیده اند. مسکو ادعای داشتن برنامه ای برای حمله به اوکراین را رد می کند.