اظهارات شنیدنی دیپلمات روس درباره مذاکرات وین

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش از برگزاری نشسست اعضای برجام (بدون ایران) و آمریکا خبر داد.

وی در پیامی توییتری نوشت: «اعضای برجام (بدون ایران) و آمریکا بعدازظهر امروز برای ارزیابی وضعیت در گفت‌وگوهای وین درباره برجام دیدار کردند».

اولیانوف ادامه داد: «تمامی ارزیابی‌ها مثبت بوده و پیشرفت‌های چشمگیری در روند مذاکرات حاصل شده است».

 اظهارات شنیدنی دیپلمات روس درباره مذاکرات وین

 آمریکا هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به صورت غیرقانونی از این توافق بین‌المللی خارج شد و کارزار موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران را به امید رسیدن به آنچه «توافق بهتر و طولانی‌تر» می‌خواند، به راه انداخت.

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام ، دست به انواع اقدامات و فشارهای شدید اقتصادی آورد تا ایران را بر سر میز مذاکره بیاورد اما با پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، او به خواسته خود برای دیدار و مذاکره با مقام‌های ایرانی با موضوع «توافق جدید» نرسید.

به رغم آغاز به کار جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا و وعده او در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر بازگرداندن آمریکا به برجام، دولت بایدن اقدامی در جهت پایبندی مجدد واشنگتن به این توافق و برداشتن کارزار فشار حداکثری انجام نداد و حتی از این کارزار برای گرفتن امتیاز در مذاکرات وین استفاده کرده است.

از سوی دیگر ادامه دور هشتم مذاکرات وین در حالی در پایتخت اتریش در جریان است که دیپلمات‌های غربی در روزهای اخیر در خصوص پیشرفت در مذاکرات بسیار ابراز امیدواری کرده‌اند. دور هشتم مذاکرات به منظور رفع تحریم‌ها بعد از ۱۱ روز وقفه روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه در شهر وین از سر گرفته شد و روز پنجشنبه هفته گذشته نیز رایزنی‌ها در شهر وین پایتخت اتریش در جریان بود و در همین چارچوب نشست هیأت‌های ایران و اتحادیه اروپا به ریاست «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌و‌گوها در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.