اولیانوف: مذاکرت وین هنوز به زمان نیاز دارد

«میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌و‌گو با یک شبکه قطری توضیحاتی درباره روند مذاکرات رفع‌تحریم‌ها ارائه کرد.

بنابر گزارش امروز (چهارشنبه)‌ شبکه «العربی»، نماینده روسیه در این خصوص اظهار داشت: «گفت‌و‌گوها می‌تواند در پایان فوریه جاری به موفقیت بیانجامد». با این حال او اضافه کرد که مذاکرات «همچنان نیازمند زمان است؛ اما نه زمان طولانی».

خبرنگار شبکه «العربی» نیز در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر بخشی از اظهارات نماینده روسیه را انتقال داد و به نقل از او اضافه کرد که نماینده روسیه درباره احتمال به موفقیت رسیدن مذاکرات وین ابراز خوشبینی کرده است و خاطرنشان کرده که مذاکرات در مرحله نهایی قرار دارد.

طبق گزارش شبکه العربی، اولیانوف همچنین درباره دیدار روز گذشته‌اش با هیأت تل‌آویو اظهار داشته که در گفت‌و‌گو با اعضای این هیأت به مذاکرات وین نپرداخته است.

میخائیل اولیانوف که ریاست هیات روسیه در مذاکرات با موضوع برداشتن تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران را برعهده دارد، روز سه شنبه (دیروز) با یک هیات ارشد رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. او روز گذشته در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر با اشاره به این دیدار، نوشت: «همکاران اسرائیلی (اعزامی) از پایتخت و نمایندگی دائم آنها در وین امروز با ما دیدار کردند. ما در مورد موضوعات مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کردیم».

در عکسی که اولیانوف از این دیدار منتشر کرده بود، «جاشوا زارکا» معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در امور راهبری و «دیوید نوسبام» نماینده تل‌آویو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشاهده شدند.  زارکا و نوسام روز دوشنبه هفته جاری در وین با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرده بودند. 

دیدار هیات رژیم صهیونیستی با دیپلمات ارشد روسیه در شرایطی انجام شد که گفت‌و‌گوهای دور هشتم مذاکرات وین به منظور برداشتن تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران ادامه دارد و مقام‌های شرکت کننده در این مذاکرات در حال رایزنی‌‌های فشرده هستند.

یک مقام صهیونیست در گفت‌وگو با وبگاه عبری «والا نیوز» در ارتباط با دیدار هیأت یادشه با اولیانوف دیشب مدعی شد که زارکا به غیر از هیأت ایران با تمامی طرف‌های حاضر در مذاکرات دیدار خواهد کرد.

مطابق این گزارش، تصمیم‌گیری برای ارسال این مقام صهیونیستی به وین بعد از ارزیابی‌های انجام‌شده در هفته گذشته در وزارت خارجه تل‌آویو اتخاذ شده و «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با این پیشنهاد موافقت کرده است.

اولیانوف: مذاکرت وین هنوز به زمان نیاز دارد

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند که ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. تهران تأکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند؛ اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد و علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا، با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است. دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند؛ اما تا به حال از انجام تعهدات خود برای بازگشت به این توافق خودداری کرده است.

 دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم ها از روز سه ‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد ار تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت ها با پایتخت ها از سر گرفته شد.جمهوری اسلامی ایران همواره بر جدیت طرف ایرانی برای حصول توافقی خوب و قابل اتکاء تأکید کرده است.