مجلس و دولت به دنبال حل مشکلات اقتصادی مردم

«محمد صفایی دلوئی» در مورد سیاست خارجی دولت سیزدهم و نگاه به شرق گفت: ایران قبل از انقلاب وابسته به غرب بود و به عنوان حافظ منافع آن‌ها در منطقه عمل می‌کرد، بعد از انقلاب اسلامی این رویه تغییر کرد، اما متاسفانه در برخی از موارد هنوز نتوانستیم به طور کامل حوزه ریل گذاری سیاست خارجی و اقتصاد کشور در وابستگی به غرب را اصلاح کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه منافع ملی ایران در منطقه و کشورهای پیرامونی است،گفت: کشورهایی که اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی فعال دارند، شهرهای مرزی آن‌ها آبادتر است، این در حالی است که شهرهای مرزی کشورمان مورد توجه قرار نگرفته است و محرومترین و کم برخوردارترین شهرها هستند لذا برای تقویت دیپلماسی اقتصادی قوی باید زیر ساخت‌های شهرهای مرزی توسعه یابد. 

دولت سیزدهم به ظرفیت منطقه‌ای و کشورهای پیرامونی ایران توجه کرده است

صفایی اضافه کرد:خوشبختانه دولت سیزدهم به ظرفیت عظیم منطقه‌ای و کشورهای پیرامونی ایران توجه کرده است و به همین جهت در اولین سفر رییس‌جمهور به تاجیکستان، ایران به عضویت پیمان شانگهای درآمد و کشورهای عضو این پیمان ۴۲ درصد جمعیت و ۲۵ درصد اقتصاد جهانی را شامل می‌شوند یعنی؛ ۲۲ هزار میلیارد دلار گردش مالی در پیمان شانگهای است که ظرفیت بزرگی است و باید به آن توجه داشت.

وی با اشاره به کشورهای مصرف کننده نفت عضو شانگهای گفت: چین و هند مصرف کننده انرژی از جمله نفت در جهان هستند و ایران هم یکی از تولید کنندگان نفت است این ظرفیت‌های وسیعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم گناباد بیان داشت: بعد از امضای پیمان شانگهای از ۱۴۷  نفر از نمایندگان مجلس امضا گرفتم که از دولت بخواهند سریعتر ریل شرق کشور یعنی چابهار را به آسیایی مرکزی متصل می کند، رییس جمهور هم در ابلاغی به وزیر راه  اعلام کردند که این خواسته در دستور کار قرار گیرد  امیدواریم با اجرایی شدن ریل شرق کشور، مراودات تجاری با کشورهای همسایه ایران گسترش یابد و ما از جاده یکطرفه اقتصادی به سمت غرب خارج شویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد به تفکر غرب‌گرایی در کشور، اظهار داشت: در ایران از اواخر دولت قاجار عده‌ای شیفته غرب شدند بنابراین به این دلیل که عاشق غرب هستند اشکالات غرب را نمی‌بینند، همین موضوع شیفتگی به غرب باعث شد دیپلمات‌های قبلی متن برجام را نخوانده امضا کنند و بگویید که کلمه تعلیق را در متن برجام ندیده‌اند، این چیزی جز شیفتگی به غرب نیست امیدوارم که  افراد غربگرا، ظلم و اجحافی که غربی‌ها علیه حقوق ملت ایران انجام داده‌اند را ببیند و نسبت به گذشته خود متنبه شوند.

مجلس برای رفع مشکلات اقتصادی کشور همراه و هماهنگ با دولت است

نماینده مردم گناباد با بیان اینکه مجلس برای حل مشکلات اقتصادی کشور همراه و همگام با دولت است، گفت: در چهار نسل گذشته اقتصاد ایران وابسته به نفت بوده است و این باعث ایجاد مشکلاتی در اقتصاد ایران شد و چالش اجتماعی را در کشور پدید آورد، زیرا دولت‌ها فکر می کردند  که درآمدهای نفتی، درآمدهای دولت است در حالی که در آمد دولت در جای است که خدماتی را به مردم ارائه  کند و مالیات دریافت کند.

صفایی افزود: دولت‌ها با فروش ثروت ملی(نفت) و پرداخت هزینه‌های جاری خود، احساس بی نیازی از جامعه می‌کردند و این باعث شکاف دولت و ملت  شد و بوروکراسی هم به نوعی پاسخگویی مردم نبود. ما انتظار داریم در دولت سیزدهم بوروکراسی پاسخگوی مردم باشد و موانع حضور مردم در عرصه اقتصادی برداشته شود.

نماینده مردم گناباد ظرفیت جامعه مدنی در ایران را بی بدیل دانست و گفت: دولت‌ها از این ظرفیت در شرایط بحرانی استفاده می‌کنند چون به تنهایی نمی توانند بحران های از جمله جنگ، سیل، کرونا و زلزله را مدیریت کند، ما امیدوارم درشرایط عادی زندگی مردم در حوزه اقتصادی و اجتماعی، از این ظرفیت بی بدیل استفاده کنیم و موانع حضور مردم در عرصه‌های اقتصاد  برداشته شود تا بتوانیم شاهد رونق و توسعه اقتصاد کشور باشیم.

مجلس و دولت به دنبال حل مشکلات اقتصادی مردم

 وی تصریح کرد: دولت مردمی، گام‌های خوبی برای تعامل با کشورهای منطقه برداشته و به این ظرفیت توجه کرده است امیدوارم با اتکا به ظرفیت مدنی و تعامل با همسایگان بتواند به آرمان‌های متعالی  مورد نظر خود که همان حل مشکلات اقتصادی کشور است دست پیدا کند.