خروج تنها 20 نهاد و فرد از لیست تحریم‌ها افتضاح است/ راستی‌آزمایی و لغو تحریم‌ها در متن مذاکرات نیست

حجت الاسلام سید محود نبویان در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، با اشاره به سونوشت مذاکرات ایران و 1+4 گفت: مذاکراتی که در حال حاضر در پیش رو است و  متاسفانه در این هفته هم احتمالا به توافق منتج خواهد شد، تامین کننده منافع ملت ایران نیست یعنی در این متن دیده نمی شود.

این نماینده مجلس با اشاره به برخی موارد تاکیدی در این مذاکرات اظهارداشت: مهمترین موضوعی که باید برداشته شود تحریمها علیه ایران است.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس بیان داشت: تحریم هایی اعم از تحریم کاتسا به هر بهانه‌ای بعد از برجام علیه ایران اعمال شد.

وی با بیان اینکه تحریم کاتسا ، تحریم بسیار گسترده ای است،گفت: ما  تاکید داشتیم که باید این قبیل تحریم ها برداشته شود اما در متنی که آورده شده و شاید برروی آن توافق شود،متاسفانه این موارد وجود ندارد.

خروج تنها 20 نهاد و فرد از لیست تحریم‌ها افتضاح است/ راستی‌آزمایی و لغو تحریم‌ها در متن مذاکرات نیست

این نماینده مجلس تصریح کرد: حدودا 200 فرد و نهاد بعد از برجام در لیست «اس تی ان» بودند و در حال حاضر این فرد و نهاد به 980 نفر رسیده اند لذا طرف های مقابل به ما قول دادند که از این 980 فرد و نهاد 20 عدد از آنها را برمی دارند و این مسئله واقعا افتضاح است و متاسفانه این موضوع در متن آورده شده و تیم مذاکره کننده قرار است برود و روی این موارد توافق کند. این موارد منافع ملت ایران را تامین نخواهد کرد

وی بیان داشت: همچنین باید آمریکا تضمین دهد که دیگر از برجام خارج نمی‌شود که در این متن آورده شده ما - آمریکایی‌ها - به هیچ وجه در این زمینه تضمین نمی‌دهیم! ما در این مذاکرات گفته‌ایم که امریکا تضمین دهد که تحریم جدیدی را وضع نکند که آمریکایی ها گفته‌اند ما چنین تضمینی را ارائه نخواهیم کرد. همچنین ما گفته‌ایم که تضمین دهید که مکانیزم ماشه را اعمال نخواهید کرد که آنها گفته‌اند ما چنین تضمینی را نخواهیم داد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این توافق مطلقا منافع ملت ایران را تامین نخواهد کرد و قرار نیست پیرو این توافق تحریم ها لغو شود و یا طرف مقابل تضمین دهد،همچنین قرار نیست که اسامی فرد و نهادی از «اس تی ان» حذف شود.

وی تاکید کرد: در متنی که روی آن حرف زده شده است موضوعاتی از قبیل راستی آزمایی و لغو تحریم ها وجود ندارد. همه این متن به ضرر ملت ایران است و این توافق مطلقا مورد قبول مجلس نیست.