بدهی ۵۰ ساله انگلیس به ایران پرداخت می‌شود؟

ایران در سال‌های دهه ۷۰ میلادی ۶۵۰ میلیون پوند برای خرید ۱۵۰۰ تانک چیفتن به انگلیس پیش پرداخت کرد. انگلیس تا رخ دادن انقلاب اسلامی، ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داد، اما پس از انقلاب تعدادی از تانک‌ها را به دشمن در حال جنگ با ایران یعنی رژیم بعثی فروخت و مابقی پول‌ را نیز تاکنون پرداخت نکرده‌ است.

طی روزهای گذشته «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلیس با به رسمیت شناختن بدهی انگلیس به ایران گفته بود که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی کشورش به ایران یک «بدهی قانونی» است و دولت لندن می‌خواهد آن را پرداخت کند.

آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان هم در تماس تلفنی با همتای انگلیسی گفته بود، بازپرداخت بدهی‌های معوق انگلیس به ایران از موضوعات اصلی فی مابین است و ضروری است هر چه زودتر در مسیر مناسب حل و فصل شده و بدهی لندن به تهران تادیه شود.

سخنگوی وزارت خارجه هم دراین خصوص گفت: متاسفانه دولت انگلیس تا امروز به غیر از حرف زدن کاری انجام نداده است. لندن هر چند در بیان بدهی قطعی خودش را اعلام می‌کند ولی در عمل هرگاه به بهانه‌ای این‌ها را منوط به موضوع دیگری می‌کند. تا مادامی که این بدهی پرداخت نشود پرونده مهمی در روابط دو کشور باز خواهد بود.

 

حجم ویدیو: 6.49M | مدت زمان ویدیو: 00:02:37