آمریکا می‌ترسد به روسیه واکنش نشان دهد

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل گفت: از آغاز دهه دوم فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ روسیه تحت فشار دو جریان از طرف غرب قرار گرفت؛ یکی گسترش اتحادیه اروپا و دیگری گسترش ناتو بود. همان روز‌های اول روسیه به طور مستقیم و غیر مستقیم نسبت به این مسئله اعتراض کرد، اما غرب توجهی نکرد، اکنون که مسئله عضویت اوکراین در ناتو مطرح شده روسیه به دلیل این که یک نوع تسلط سنتی و دیرینه در اوکراین داشته حساسیت نشان داده است.

به گفته بیگدلی بعید است غرب و آمریکا حمایت نظامی از اوکراین داشته باشند، دلیل این رفتار غرب و آمریکا این است که اوکراین عضو ناتو نیست. مسئله اصلی این است که آمریکا نگرانی دارد، اگر در مورد روسیه نسبت به اوکراین واکنش نشان دهد، از طرف دیگر چین هم چنین برخوردی را در قبال تایوان خواهد داشت.  از طرفی پوتین هم اعلام کرده اگر کشور‌های خارجی دخالت کنند دست به اقدامی می‌زند که اروپا تا به حال ندیده است.

جنگ در روز‌های اخیر در اوکراین به اوج خود رسیده است. نیرو‌های روسی رسماً وارد بخش‌هایی از اوکراین شده اند و درگیری‌ها در خیابان‌های کی یف ادامه دارد. ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که مسکو چاره‌ای به غیر از حمایت از شرق‌نشین‌های روسی‌تبار اوکراین نداشته است.

آمریکا می‌ترسد به روسیه واکنش نشان دهد