فشار روانی حذف ارز ترجیحی بر بازار وارد شده است/ برای حذف ارز ترجیحی به دولت اعتماد کردیم

حسین اسحاقی ، نماینده مردم قائنات و زیرکوه درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص حذف ارز ترجیحی از لایحه بودجه سال آتی بیان کرد:  متاسفانه اقتصاد کشور ما به دلیل نبود دیدگاه های درست تبدیل به یک اقتصاد شکننده شده است و اگر بخواهیم در آن اصلاح یا تغییری ایجاد کنیم باید بسیار مراقب باشیم تا از شکستگی بیشتر آن جلوگیری شود.

 

وی افزود: به عنوان مثال مقام معظم رهبری بیش از 10 سال است که اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند. برای تحقق آن مطرح شده است که ما باید تکیه خود را به ارز برداریم و در این برهه زمانی نیز دولت با نیت خوش بینانه پیشنهاد کرد ارز 4200 تومانی حذف شود.

 

اسحاقی ادامه داد: اما نمایندگان مجلس به دلیل شکنندگی اقتصاد کشور با آن مخالف بودند. در یک برهه از زمان ارز 4200 تومانی برای برخی از اقلام اساسی مثل نهاده های دامی و دارو مطرح شد اما متاسفانه این ارز به دلیل سو مدیریت ها و ریشه فسادی که در اقتصاد کشور ما روز به روز بیشتر میشد به جای اینکه به نفع مردم تمام شود به ضرر مردم و به منافع اشخاص خاص رسید.

این نماینده مجلس گفت: به عنوان نمونه 85 درصد از نهاده های دامی را یک گروه یا یک نفر وارد کشور میکرد و به ازای این 85 درصد، ارز دولتی می‌گرفت. اما 30 درصد نهاده های دامی وارد کشور شد و در نتیجه آن، امروز شاهد بحران کمبود یا نبود نهاده های دامی و افزایش قیمت گوشت دام سبک و سنگین هستیم.

اسحاقی تصریح کرد: ما به دولت سیزدهم اعتماد کردیم تا همین سو مدیریت ها اصلاح شود. لذا در ابتدا از دولت خواستیم تا این ارز ترجیحی را حذف نکند و سو مدیریت ها اصلاح شود اما این پیشنهاد در آن دوران رای نیاورد. اکنون نیز که به بودجه رسیدیم و برخی از اصرارهای دولت از آن زمان تا به امروز قالب ها در بودجه 1401 مطرح و مقرر شد در صورتی که ارز 4200 تومانی حذف شود، کارت یا به عنوانی یارانه به افراد ذینفع پرداخت شود.

*هنوز هم با حذف ارز ترجیحی مخالف هستم

او در واکنش به اینکه حذف ارز ترجیحی موجب تورم در سال آتی خواهد شد بیان کرد: من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس هنوز هم مخالف این طرح هستم. چرا که ما در بحث یارانه ها موفق نبودیم و افراد ضعیف همان یارانه قدیم را دریافت می‌کنند و کارمند و افرادی که شغل آزاد و درآمد بالایی هم دارند نیز همان یارانه را دریافت می‌کردند و ما در تقسیم یارانه عادلانه عمل نکردیم.

اسحاقی ابراز کرد: امروز هم نگران هستیم. چرا که متاسفانه اختیار این بازار دست دولت نیست و از آنجایی که می دانم نمی توانیم بازار را کنترل کنیم و در این زمان تحریم ها هم باقی است و نمی توانیم بازار را دست خوش تصمیماتی که باید حداقل یکسال بر روی آن ها کار کارشناسی شود قرار دهیم.

61748607

او ادامه داد: اما به هرحال این اختیار در دست دولت قرار گرفت تا در هر کجا که احساس می کند ارز 4200 تومانی به فساد بیشتر آلوده شده و مردم متضرر هستند رویکرد اصلاحی در پیش گیرد و مابه‌التفاوتش را در قالب یارانه به مردم پرداخت کند.

نماینده مجلس افزود: ما در قالب یک نامه به رئیس جمهور گفتیم که اقتصاد و معیشت مردم در دست شما امانت است و خود شما که در دفاع از حذف ارز 4200 تومانی گفتید به ما اعتماد کنید و مطمئن باشید که از حذف آن استفاده بهینه خواهیم برد و از حذف آن مردم متضرر نمی شود باید مراقب باشید.

اسحاقی درانتها تاکید کرد: البته این تصمیمی که در خصوص ارز 4200 تومانی گرفته شده است برای یکسال است و تبدیل به یک قانون دائمی نشده است و دولت اگر در بودجه 1401 در بحث حذف ارز 4200 تومانی موفق نباشد قطعا هم مجلس در این بازه زمانی کمک خواهد کرد که ضررهای کمتری به بازار وارد شود و هم ضررهایش را در بودجه سال 1402 جبران خواهد کرد. چه بسا اگر ببینیم آسیب زیادی به کشور وارد می‌کند در قالب یک قانون بالا دستی به مسئله ورود می‌کنیم.