صادرات غیرنفتی طی ۶ ماه اخیر بیش از ۲ برابر شده است

الله‌وردی دهقانی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص افزایش صادرات غیرنفتی طی ۶ ماه گذشته اما عدم تاثیر آن بر اقتصاد کلان و معیشت مردم بیان کرد،د  یکی از موضوعاتی را که باید مد نظر داشته باشیم این است که اقتصاد ما تا به امروز وابسته به نفت بوده است و بعد از اینکه برای فروش نفت تحریم شدیم به سمت صادرات غیر نفتی حرکت کردیم.

وی افزود: البته اجرایی شدن چنین اقداماتی و اثرگذاری آن در زندگی مردم تا مقداری زمانبر است و تازمانی که ظرفیت ها بروز آوری شود و شناسایی و برنامه ریزی صورت گیرد، چند وقتی طول خواهد کشید.

دهقانی خاطرنشان کرد: دومین موضوع مهم در این حوزه  تحریم هایی است که وجود دارند و این تحریم ها تا حدودی فعالیت ها اقتصادی و صادرات ما را دچار وقفه کرده است. اما هرچه بگذرد ما به هرحال یا راهی را پیدا می کنیم و یا راهی را برای عبور از تحریم‌ها می سازیم.

الله وردی دهقانی

این نماینده مجلس تصریح کرد: اکنون مردان اقتصاد کشورمان در دولت جدید آن راه های ارتباط با کشورهای دیگر و صادرات را به خوبی پیدا کردند و در حال ساختن راه های جدید هستند. این روزها تمرکز مسئولان صرفا بر مذاکرات نیست و راه‌های دیگری را نیز در پیش گرفته‌اند.

وی گفت: امیدوار هستیم این روند ادامه پیدا کند و با رشد صادرات غیر نفتی و رونق تولید به رشد اقتصادی کشور منجر شود. تاکید مقام معظم رهبری است که وابستگی اقتصاد و بودجه را به نفت خام از بین ببریم. به همین دلیل هم افزایش صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار گرفته‌است.

دهقانی بیان داشت: امروز صادرات غیر نفتی ما دو برابر و بیشتر شده است که نشان دهنده تولید بیشتر هم است. افزایش تولید می‌تواند باعث رونق صنایع و اجرایی شدن شعار سال نیز بشود.