قیمت نهاده‌های دامی؛ چالش بخش کشاورزی در سال 1401 / دولت مکلف به سرمایه گذاری در بخش آب است

علیرضا نظری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، با اشاره به چالش‌های بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ بیان داشت: کشاورزی یک بخش فراگیر و بسیار گسترده است و بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد و شاید اگر ما بخواهیم تعریفی از زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی داشته باشیم می‌بینیم که این بخش در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشترین عقبه را دارد.

 

وی با بیان اینکه مجموعه بسیار گسترده زیر چتر بخش کشاورزی قرار دارد، تاکید کرد: حوزه کشاورزی احتیاج به حمایت دارد، این حوزه در همه جای دنیا تامین کننده نیازهای غذایی جامعه است.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه امنیت غذایی مهمتر از امنیت دفاعی و نظامی است، گفت: در همه جای دنیا بخش کشاورزی را مورد حمایت قرار می‌دهند لذا ضرورت دارد چالش‌های بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ از سوی مسئولین به خوبی مدنظر قرار گرفته و این بخش مورد حمایت جدی قرار گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دولت باید حمایت‌های ویژه‌ای از بخش کشاورزی کند، بیان داشت: به ویژه اینکه در طی سال‌های سپری شده و با توجه به کاهش ارزش پول ملی، فشارهای زیادی به بخش کشاورزی وارد شده است.

نظری با بیان اینکه بخش کشاورزی در سال‌های اخیر با مشکلاتی در تامین نهاده‌های دامی مواجه بوده است، گفت: حمایت دولت از بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ باید مبنا قرار گیرد و مسئولین باید این عرصه را به درستی مدیریت کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: اگر حمایت از بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، این حمایت باید تماما متوجه تولید محصولات کشاورزی باشد چرا که این حمایت می‌تواند امنیت غذایی کشور را تضمین کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که ماهیانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان از سوی دولت به ۶ قلم کالا اختصاص داده می‌شود، اما آن انتظار مردمی پیروی حمایت صورت گرفته دولتی، رخ نمی‌دهد.

نظری تاکید کرد: دلار به هر قیمتی برسد، کشاورز نهاده‌های دامی خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی خرید می‌کند و این یعنی نباید گرانی‌هایی که در بحث دلار و کاهش ارزش پول ملی رخ می‌دهد، موجب شود که مردم با شرایط نامطلوبی در بازار مواجه شوند.

این نماینده مجلس اظهارداشت: دولت باید نظارت خود بر خرید و فروش محصولات کشاورزی را به گونه‌ای ساماندهی کند که بتواند آن ارزی را که در بودجه تخصیص داده شده را برای حمایت از این بخش و شش قلم کالای اساسی مدنظر قرار دهد.

نظری با بیان اینکه چالش‌های آبی در بخش کشاورزی هم باید در سال ۱۴۰۱ به درستی مدیریت شود، بیان داشت: دولت باید یک نگاه ملی به مسائل مربوط به آب داشته باشد و نباید به مانند مسائل منطقه‌ای و محلی به این مسئله ورود کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بحث مدیریت آب در کشور بحث بسیار مهمی است، گفت: امید می‌رود با بارش‌هایی که در سال گذشته انجام شده ما نسبت به تامین بخشی از کمبود منابع آبی کشور توفیقات‌ای داشته باشیم.

وی تأکید کرد: چه بارش داشته باشیم و چه نه، دولت و مجلس باید نسبت به مدیریت جامع آب و بهره‌برداری بهینه کشاورزان از آن، غفلت نکند.

قیمت نهاده‌های دامی؛ چالش بخش کشاورزی در سال 1401 / دولت مکلف به سرمایه گذاری در بخش آب است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: همچنین باید سرمایه گذاری مناسبی از سوی دولت در بخش آب صورت گیرد و این مسئله حتی در قانون برنامه ششم هم تاکید شده است بنابراین حتما باید همه آنچه که در برنامه ششم در بحث تکالیف دولت در حوزه آب پیش بینی شده در سال ۱۴۰۱ مدنظر قرار گیرد.